Kesto: 08:37
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 22.6.2023: Liittokokous pidetty ja seuraavaksi kohti Pride-marssia

Pietarsaaressa pidetty Kuurojen Liiton liittokokous 2023 sujui erinomaisesti. Saman viikonlopun aikana juhlittiin Pietarsaaren Seudun Kuurojen 100-vuotisjuhlaa. Ajankohtaiskatsauksessa esitellään myös muutama tuleva tapahtuma.

Viittomakielten tulevaisuus ja seniorien palvelut esillä Liittokokouksessa 2023

Aurinkoinen Pietarsaari toivotti yhdistysten edustajat ja liiton luottamus- ja toimihenkilöt tervetulleiksi liittokokoukseen arvioimaan mennyttä vuotta sekä suunnittelemaan toimintavuotta 2024. Liittokokouksessa oli edustettuna 21 jäsenyhdistystä 29 edustajalla. Liittokokouksen puheenjohtajaksi valittiin Johan Hedrén.

Toiminnanjohtaja Markku Jokinen esitteli tilinpäätöksen vuodelta 2022 sekä tiivistelmän tulevan vuoden 2024 suunnitelmista. Edustajat kyselivät lisätietoja mm. senioritoiminnasta, suomenruotsalaisen viittomakielen elvytyksestä ja yhteistyöstä Ylen kanssa. Lisäksi toivottiin, että viittomakielen päivä muutettaisiin muotoon ”viittomakielten päivä”.

Seuraavaksi käytiin läpi talousarvio 2024, jossa käytiin läpi muun muassa varainhankinnan kuluja. Varainhankinnassa on siirrytty käyttämään uutta ohjelmistoa, jonka avulla keräystoimintaa pystytään paremmin hallinnoimaan sekä kasvattamaan. Toistaiseksi budjetti on tehty noin 71 000 euroa alijäämäiseksi, mutta summa tarkentuu loppuvuodesta, kun ensi vuoden avustuspäätökset julkaistaan.

Liittokokouksessa käsiteltiin kolme yhdistysten tekemää esitystä, joista kaksi esiteltiin Tampereen Viittomakieliset ry:n toimesta. Ensimmäinen ehdotus koski vaalivaliokunnan lakkauttamista, jotta vastuuta voitaisiin siirtää enemmän yhdistyksille. Hallitus ei kannattanut ehdotusta. Yhdistyksen toisessa esityksessä ehdotettiin, että hallituksen jäsenten määrä olisi kuusi jäsentä puheenjohtajan lisäksi nykyisen yhdeksän jäsenen sijaan. Yhdistyksen mukaan muutoksen myötä hallituksen päätösprosessi muuttuisi nopeammaksi ja helpommaksi. Hallitus ei kannattanut tätäkään ehdotusta.

Lahden Kuurojen Yhdistyksen esityksessä esitettiin huoli seniorien tilanteesta ja kysyttiin, kuinka liitto huomioi heidät. Hallituksen vastauksessa kerrottiin palveluista ja kehittämishankkeista senioreille, kuten seniorityöryhmän toiminnan kehittämisestä.

Liiton hallitukseen olivat uudelleen ehdolla Terhi Lappinen, Ronja Tammisara ja Mari Virtanen. Lisäksi liittokokouksessa esitettiin ehdolle Olli Kataista Seinäjoelta. Äänestyksen jälkeen hallitukseen valittiin uudestaan Ronja Tammisara ja Mari Virtanen sekä uutena Olli Katainen. Hallituksesta jäi pois Terhi Lappinen. Vaalivaliokuntaan valittiin uudelleen Brita Peura, Piia Pyhtinen ja Hanna Tuomaala. Jatkavat jäsenet olivat Annastiina Hellsten, Merja Leppänen ja Julia Småroos.

Liittokokouksen lopuksi hyväksyttiin pienin muutoksin julkilausuma ”Nyt on aika turvata viittomakielten tulevaisuus”. Voit käydä lukemassa koko julkilausuman oheisen linkin takaa. Julkilausuman löydät myös viitottuna versiona Kuurojen Liiton Youtube-kanavalta.

Pietarsaaren kuurojen yhdistys 100 vuotta

Päivää ennen Pietarsaaressa järjestettyä liittokokousta vajaat sata vierasta kokoontui juhlimaan Pietarsaaren Seudun Kuurot ry:n 100-vuotista taivalta. Juhlat alkoivat Rosenlundin pappilassa, jonka pihamaalla iloinen juhlaväki seurasi muisteluita yhdistyksen historiasta ja Pietarsaaren kuurojen koulun vaiheista. Oheisen linkin kautta voit käydä katsomassa videon juhlapaikan tunnelmista. Onnea satavuotiaalle yhdistykselle!

Kansanopiston uusi kurssi

Oletko kiinnostunut viittomakielestä ja haluaisit oppia uuden kielen ja tutustua kuurojen kulttuuriin? Haluaisitko oppia tukiviittomia tai perehtyä muihin puhetta tukeviin ja korvaaviin kommunikointikeinoihin? Vai kiinnostaako sinua kenties kuurosokeustyön aiheet? Jos vastasit ”kyllä” edes yhteen näistä kysymyksistä, voit kiittää onneasi! Kuurojen kansanopisto järjestää nimittäin kaikille avoimen kurssin, jossa pääset tutustumaan viittomakieleen, puhetta tukeviin ja korvaaviin kommunikointikeinoihin ja kuurosokeustyön aiheisiin. Ja mikä parasta, kurssi on täysin ilmainen! Kurssi järjestetään 18. – 19.8.2023. Perjantaina kurssi alkaa klo 16.30 ja päättyy kello 20.00. Lauantain kurssipäivä alkaa puolestaan kello 9.00 ja päättyy kello 14.00. Ilmoittautumaan pääset oheisen linkin kautta.

Skidisimpukka katsottavissa Viittomakielisessä kirjastossa

Skidisimpukka vie sinut meren ääreen Hile-merihevosen opastuksella. Ensiksi Hile vie sinut tapaamaan Liisaa, joka johdattaa sinut meren syvyyksiin. Liisan jälkeen on vuorossa Ainon merellinen askartelutuokio ja lopuksi pääset leikkimään kapteeni Punaisen kanssa.
Jos et ymmärtänyt mitään edeltävästä juonikuvauksesta, on ainoa vaihtoehtosi käydä katsomassa ohjelma oheisen linkin kautta. Ohjelma on spiikattu suomeksi.

Kuurojen Liitto mukana Pride-tapahtumassa

Kuurojen Liitto on tänä vuonna Pride 2023 -tapahtuman yhteisökumppani! Liitolla on Helsinki Pride-marssilla oma slotti, joka toivottavasti täyttyy viittomakielisistä! Marssi alkaa lauantaina 1.7. klo 12 Senaatintorilta ja päättyy Kaivopuistoon. Tarkempi Kuurojen Liiton lähtöaika tiedotetaan lähempänä ajankohtaa. Marssin jälkeen luvassa on vapaamuotoinen kokoontuminen Kaivopuistossa. Lisätietoja on luvassa tapahtumakalenteriin sitä mukaa, kun uutta kerrottavaa ilmenee. Pride-marssilla nähdään!

Ajankohtaiskatsaukset jäävät nyt kesätauolle. Palaamme ruutuun taas elokuun puolestavälistä alkaen. Hyvää kesää!