Tekstitys: Suomi

Ajankohtaiskatsaus 15.3.2024: Tulkkauspalvelua, kulttuuripäiviä ja kesätöitä

Tulkkauspalvelun saralla kuohuu, järjestöt ovat jättäneet vetoomuksen tulkkauspalveluiden kokonaistilanteen arvioimiseksi. Lisäksi Kuurojen Liitossa on käynnissä työelämätulkkauskysely. Ajankohtaiskatsauksessa kerrotaan myös muun muassa kulttuuripäivien verkkosivuista ja tarjolla olevista töistä.

Vetoomus vammaisten tulkkauspalveluiden kokonaistilanteen arvioimiseksi

Kuurojen Liitto sekä muut vammaisalan järjestöt ja alan toimijat ovat kirjoittaneet sosiaali- ja terveysministeriölle yhteisen vetoomuksen, jossa vaaditaan tulkkauspalveluiden kokonaistilanteen kehittämistä. Tällä hetkellä tulkkauksen tilanne on sekava, eikä tulkin saaminen edes lääkärikäynnille ole turvattua. Vetoomuksessa allekirjoittaneet järjestöt ehdottavat tapaamista sosiaali- ja terveysministeriön edustajien kanssa ja lupaavat tarjota kaiken osaamisensa ja asiantuntemuksensa tulkkaukseen liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi jo tämän hallituskauden aikana. Voit käydä lukemassa vetoomuksen kokonaisuudessaan oheisen linkin kautta.

Tulkkaus työelämässä -kysely 2024

Työelämätulkkauksesta on tullut paljon yhteydenottoja järjestöihin. Osa on jopa irtisanoutunut työstään uuvuttuaan toimimattomiin tulkkausjärjestelyihin. Keräämme nyt tulkkauspalveluiden käyttäjiltä kokemuksia kyselyn avulla, jotta voimme jatkaa keskusteluja Kelan kanssa tilanteen parantamiseksi. Keräämme myös tulkkien kokemuksia työelämätulkkauksen toimivuudesta erillisellä kyselyllä.
Vastaathan kyselyyn sunnuntaihin 24. maaliskuuta mennessä oheisen linkin kautta. Vastaaminen on täysin luottamuksellista, eikä vastaajaa voida tunnistaa raportoinnissa. Kiitos vastauksistanne!

Kulttuuripäivien verkkosivut avattu

Suomen suurinta viittomakielistä kulttuuritapahtumaa, kuurojen valtakunnallisia kulttuuripäiviä vietetään 10.−12.5.2024 Helsingissä. Tapahtumalle on nyt avattu verkkosivut, johon kootaan tiedot tapahtuman ohjelma-aikataulusta, kilpailuihin osallistumisesta sekä lipunmyynnistä. Pääset tutustumaan sivuihin oheisesta linkistä.

Vuoden ensimmäinen Kuurojen lehti on ilmestynyt

Kuurojen Lehden numero 1/2024 saapuu tilaajille lähipäivinä. Lehdessä kerrotaan muun muassa viittomakielisen varhaiskasvatuksen keskittämisestä Helsingissä, parinmuodostuksesta kuurojen yhteisössä ja tuoreesta filosofian tohtorista. Lisäksi lehdessä pureudutaan Helsingin kaupungin päätökseen keskittää viittomakielinen varhaiskasvatus Pitäjänmäen päiväkoti Taneliin sekä siihen, millainen vuosikausia kestänyt taistelu päätöstä edelsi. Yhdistystarinat-sarjassa on vuorossa Viittovat perheet ry, joka juhlii 20-vuotissyntymäpäiviään. Lehden haastattelussa on myös Leena Köykkä, joka työskenteli yli 35 vuotta Tampereella sosiaalityöntekijänä, ja melkein koko tämän ajan viittomakielisten ja kuurosokeiden kanssa. Nautinnollisia lukuhetkiä!

Kesätöitä nuorille

OP Ryhmä järjestää kampanjan, jossa osuuspankit ympäri Suomen tarjoavat nuorille mahdollisuuden tutustua työelämään. Kampanjassa valitut yhdistykset voivat palkata 15−17 -vuotiaan nuoren kesätöihin kahdeksi viikoksi OP:n piikkiin. Myös Kuurojen Liitto on mukana kampanjassa kolmen kesätyöpaikan voimin. Kaksi työpaikkaa on tarjolla Kuurojen Liiton 7−12 -vuotiaiden viittomakielisten kesäleirillä, joka järjestetään Lohjalla 3.−7.6.2024. Tämän jälkeen työt jatkuvat ajalla 10.-14.6.2024 Kuurojen Liiton keskustoimistossa Helsingissä. Yksi kesätyöpaikka on puolestaan tarjolla Kuurojen Liiton keskustoimistossa Helsingissä sovitun mukaisesti koulun loma-aikana kesä- tai elokuussa. Voit hakea paikkoja, jos olet täyttänyt tai täytät 15 vuotta kuluvan vuoden aikana. Arvostamme myös viittomakielen taitoa sekä viittomakielisen kulttuurin tuntemusta. Otamme vastaan kesätyöhakemuksia 4.3.−31.3.2024 välisen ajan, ja hakemaan pääset oheisen linkin kautta. Onnea työnhakuun!

Kurssi- ja leirityöntekijöitä hakusessa

Kuurojen Liitto järjestää vuosittain noin kymmenen vertaistukitoiminnan kurssia sekä lukuisia leirejä, joiden toteuttaminen olisi mahdotonta ilman työntekijöitä. Jos siis olet yli 18-vuotias, aktiivinen, oma-aloitteinen, tunnet kuurojen ja viittomakielisen kulttuurin sekä hallitset suomalaisen tai suomenruotsalaisen viittomakielen, hae meille töihin! Kursseille haetaan kurssinjohtajaa sekä kurssiohjaajia, ja leireille puolestaan leirinjohtajaa sekä leiriohjaajia. Pääset täyttämään työnhakulomakkeen joko kursseille tai leireille oheisten linkkien kautta.

Pohteen palveluista viittomakielellä

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, lyhyemmältä nimeltään Pohde, on julkaissut viittomakieliset sivut. Sivuilla kerrotaan tärkeimmistä Pohteen tarjoamista palveluista suomalaisella viittomakielellä. Voit käydä tutustumassa sivuihin oheisen linkin takaa.