Kesto: 06:34
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 13.9.: Ehdota kunniapalkintoa ja ilmoittaudu nuorisopäiville

Tämän viikon ajankohtaiskatsauksessa esillä ovat nuorten asiat kuten kunniapalkinto sekä nuorisopäivät, joiden ilmoittautuminen on päättymässä. Lisäksi kerrotaan kansainvälisestä kuurojen viikosta ja Verkkobileistä, Mielenrauhaa arkeen -kurssista, Teatteri Totin uudesta lastennäytelmästä sekä Kuurojen Videon uutuusohjelmasta, jota tähdittää urheilumies Jarmo Järventausta.

Ehdota kunniapalkintoa lasten ja nuorten toiminnassa ansioituneelle vapaaehtoiselle

Nuorisotoimikunta jatkaa perinnettä, jossa palkitaan vuosittain yksi henkilö toiminnastaan viittomakielisten lasten ja nuorten hyväksi. Palkinto voidaan myöntää myös henkilölle, joka on näyttänyt toiminnallaan hyvää esimerkkiä viittomakielisten yhteisössä, kuten yhdistyksessä tai nuortenkerhossa toimimisella. Palkinnonsaajan toiminnasta kerrotaan Kuurojen Liiton nuorisotyön sosiaalisen median ja liiton muilla kanavilla.

Kuka vain voi ehdottaa vapaaehtoista kunniapalkinnon saajaksi. Lähetä sopivan ehdokkaan nimi nuorisosihteeri Monika Hämälälle joko sähköpostiin monika.hamala@kuurojenliitto.fi tai WhatsAppiin numeroon 044 741 7254. Muista perustella, miksi juuri tämä henkilö ansaitsisi mielestäsi kunniapalkinnon! Lähetä ehdotuksesi 13.10. mennessä. Ehdokkaan toiminnan tulee olla vapaaehtoista, eikä ehdokas saa olla Kuurojen Liiton nuorisotoimikunnan jäsen tai työsuhteessa Kuurojen Liittoon, kuurojenyhdistyksiin tai muihin nuorisoalan järjestöihin. Kunniapalkintoa ei myöskään voida myöntää henkilölle, joka on voittanut palkinnon aikaisemmin viimeisen kolmen vuoden aikana. Ei muuta kuin äänestämään!

Valtakunnalliset viittomakieliset nuorisopäivät 2023

Viittomakielisten valtakunnalliset nuorisopäivät järjestetään nyt ensimmäistä kertaa CODA-yhdistyksen kanssa. Tällä kertaa tapahtumapaikkana toimii Piispalan Nuorisokeskus Kannonkoskella Keski-Suomessa. Nuorisopäivillä yhdistysten edustajat pääsevät vaikuttamaan nuorisotyöhön ehdottamalla kehitysideoita tai esittämällä kysymyksiä nuorisotyöstä. Lisäksi kokouksessa valitaan uusi nuorisotoimikunta vuodelle 2024.

Voit osallistua nuorisokokoukseen edustajana, jos olet 16–30-vuotias ja toimit joko nuortenkerhon, kuurojen yhdistyksen tai oppilaskunnan edustajana. Ilmoittautuminen nuorisopäiville päättyy 20.9., ja osallistumismaksu on 100 euroa. Osallistumishintaan sisältyy yhteiskyyti, mutta toimi nopeasti, sillä paikkoja on rajoitettu määrä. Nuokkareilla nähdään!

Kansainvälinen kuurojen viikko ja viittomakielten päivä lähestyvät

Kansainvälistä kuurojen viikkoa juhlitaan syyskuun viimeisellä viikolla maailmanlaajuisesti erilaisten tapahtumien merkeissä. Tämän vuoden teemana on ”maailma, jossa kuurot voivat viittoa missä tahansa!” Suomessa viikko huipentuu nyt jo kymmenettä kertaa Verkkobileisiin, jotka tykitetään eetteriin perjantaina 22.9 kello 18.00. Luvassa on mahtava kaksituntinen täynnä viihdettä, asiaa ja yllätyksiä! Juhlaviikko huipentuu seuraavana päivänä, lauantaina 23.9. jolloin vietetään kansainvälistä viittomakielten päivää.

Mielenrauhaa arkeen -kurssi

Tuntuuko sinusta, että kaikki on pilvistä ja harmaata, eikä aurinkoa näy? Painaako vanhojen muistojen taakka? Osallistu siinä tapauksessa mukaan Mielenrauhaa arkeen -kurssille, joka järjestetään marraskuun puolivälissä. Kurssilla keskustellaan yhdessä erilaisista tunteista, ahdistuksen hallinnasta sekä siitä, miten löydät taas ilon omaan arkeesi. Tule mukaan, niin kohta aurinko paistaa taas!

Teatteri Totin uusi näytelmä

Huom! Videon tiedoista poiketen esitykset on siirretty lokakuulle (pe 6.10. klo 16.00 ja 18.00).

”Pelto ja Pitko” on Teatteri Totin uusi lastennäytelmä kaikille lapsenmielisille. Pitko on innoissaan saamastaan uudesta tehtävästä ja ihmettelee, miksi Pelto ei vaikuta yhtä innostuneelta. Onnistuuko heidän yhteistyönsä tästäkin huolimatta? Se selviää vain tulemalla paikan päälle! Näytökset järjestetään tulevana viikonloppuna Helsingin Kuutiossa, ja lippusi voit ostaa Teatteri Totin verkkokaupasta.

Kuurojen Videon uusi ohjelma

SKUL:n kunniapuheenjohtaja Jarmo Järventausta on urheilumies henkeen ja vereen. Vaan mitä tapahtui Ylläksellä ja mikä on Jarmon ihmemarja? Katso Jarmon haastattelu, niin tiedät! Ohjelmassa käydään myös läpi Järventaustan urheilu-uran kohokohtia sekä hänen järjestötoimintaansa 55 vuoden ajalta.