Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 10.11.2022: Kenelle vuoden viittomakielitekopalkinto 2022?

Tämän viikon katsauksessa tietoa mm. totuus- ja sovintoprosessin etenemistä ja Kuurojen Liiton eduskuntavaaliteeseistä. Lisäksi haussa on tämän vuoden viittomakielitekopalkinnon saaja.

Työryhmä kuurojen ja viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessin käynnistämiseksi

Joulukuuta 2021 julkaistiin selvitys hankkeesta, jossa tutkittiin kuurojen ja viittomakielisen yhteisön jäsenten kokemia vääryyksiä ja yhteisön kokemuksia Suomessa 1900-luvulta nykypäivään. Tutkimuksesta kävi ilmi, että kuurojen ja viittomakielisten yhteisöön on kohdistunut monenlaista syrjintää koko tarkasteltavana olleena ajanjaksona.

Valtioneuvoston kanslia on 26.10.2022 asettanut työryhmän, jonka tehtävänä on valmistella valtiollisen sovintoprosessin käynnistämistä kuuroihin kohdistuneista oikeudenloukkauksista Suomen historiassa. Lisäksi työryhmän tehtävänä on selvittää totuus- ja sovintoprosessin aikana mahdollisesti tarvittavan psykososiaalisen tuen tarve ja se, kuinka prosessi toteutetaan. Kuurojen Liitosta työryhmässä on mukana toiminnanjohtaja Markku Jokinen ja johtaja Laura Pajunen.

Kenelle vuoden viittomakielitekopalkinto 2022?

Viittomakieliteko 2022 -tunnustuspalkinto myönnetään henkilölle tai taholle, joka on ajanut viittomakielisten kielellisiä oikeuksia Suomessa, nostanut viittomakieliä näkyville ja edistänyt näin Suomen viittomakielten asemaa kuluvana vuonna. Kuka tahansa voi ehdottaa palkinnon saajaa, joten kerro siis meille, miksi juuri ehdottamasi henkilö tai taho olisi sopiva palkinnon saaja! Lähetä ehdotuksesi 11. joulukuuta mennessä osoitteeseen: kuurojenliitto@kuurojenliitto.fi

Kuurojen Liiton eduskuntavaaliteesit 2023 julkaistu

Kuurojen Liitto on julkaissut teesinsä ensi vuoden eduskuntavaaleihin. Kuurojen Liitto vaatii, että valtioneuvosto turvaa viittomakielisten perusoikeudet arjessa viittomakielilakiin, yhdenvertaisuuslakiin sekä YK:n yleissopimukseen vedoten. Teesejä on kaikkiaan neljä: oikeus viittomakieleen, tulkkauspalvelun luotettavuus, tiedonsaannin turvaaminen sekä viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessi. Voit käydä tutustumassa teeseihin tarkemmin oheisesta linkistä.

Viittomakielinen tanssiteatteri

Viittomakielinen tanssiteatteri Giselle kertoo tragikoomisen tarinan rakkaudesta ja petoksesta tanssin ja teatterin keinoin. Vapaasti klassisen Giselle-baletin tarinaa mukaileva teos nostaa esiin uhanalaista suomenruotsalaista viittomakieltä. Teoksessa esiintyy kaksi äidinkieleltään viittomakielistä näyttelijää ja yksi kuuleva. Esitykset järjestetään Kemiönsaarella, Kaarinassa ja Paraisilla marraskuussa ja niihin on vapaa pääsy. Näytelmä sopii kaikille kouluikäisistä ylöspäin.

Käsikirja vammaisten henkilöiden työllisyyden edistämiseksi

Julkisuudessa on keskusteltu paljon vammaisten henkilöiden työllisyyden parantamisesta. Suomessa on suuri määrä tahtomattaan työelämän ulkopuolella olevia työkykyisiä vammaisia henkilöitä, jotka kokevat syrjintää työelämässä. Suuri osa syrjinnästä johtuu yhteiskunnan rakenteista ja vallitsevista asenteista. Lainsäädännöllä voidaan tehdä paljon tilanteen parantamiseksi, mutta sen rinnalla vammaisten henkilöiden asemaa työelämässä voidaan edistää myös muuttamalla käytäntöjä ja lisäämällä tietoisuutta. Ihmisoikeuskeskus ja yhdenvertaisuusvaltuutettu ovat nyt julkaisseet käsikirjan vammaisten henkilöiden työllisyyden edistämiseksi ja oikeuksien vahvistamiseksi työelämässä. Voit käydä katsomassa viitotun videon aiheesta Ihmisoikeuskeskuksen Youtube-kanavalta oheisen linkin takaa.