Viitotut muistot –tutkimushankkeen verkkokysely avattu – vastausaikaa 31.1. asti

Verkkokyselyyn voi osallistua suomalaisella viittomakielellä, suomenruotsalaisella viittomakielellä, suomeksi tai ruotsiksi.

Kyselyn löydät osoitteesta: https://viitotutmuistot.fi

Vastausaikaa on 31.1. asti.

Kyselyyn voi vastata kuuro, huonokuuloinen, kuulovammainen, sisäkorvaistutekäyttäjä, kuurosokea, kuurojen vanhempien kuuleva lapsi, omainen tai käyttää viittomakieltä tai kokee, että on osa viittomakielistä yhteisöä. Kysely on tarkoitettu täysi-ikäisille henkilöille, mutta huoltajat ja vanhemmat voivat myös kertoa alaikäisten lastensa kokemuksista.

Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmaan on kirjattu tavoitteeksi käynnistää valtiollinen sovintoprosessi kuuroihin ja viittomakieliseen yhteisöön kohdistuneista oikeudenloukkauksista. Sitä varten valtioneuvosto haluaa nyt tarkempia tietoja tapahtuneista ja nykytilanteesta sekä käydä vuoropuhelua yhteisön kanssa.  Viitotut muistot -tutkimushanke kerää tietoja kuuroihin ja viittomakieliseen yhteisöön kohdistuneista oikeudenloukkauksista 1900-luvun alusta nykypäivään.