Kynttilä ja kaksi kuvakehystä, joista toisessa höyhen ja toisessa silmälasipäinen mies, joka leikkaa 90-vuotissyntymäpäiväkakkua.

Muistoissa Alf Bjong

Suomen kuurojen yhteisön merkkihahmo Alf Bjong nukkui pois 27.12.2020.

Suomenruotsalainen Alf Bjong toimi aktiivisesti Pietarsaaren ja Pohjanmaan alueen kuurojen yhteisössä ja oli merkittävässä roolissa suomenruotsalaissen kuurojen oikeuksien vahvistumisessa. Bjong ehti myös pitkällä urallaan toimimaan Kuurojen Liiton hallituksen jäsenä.

Alf Bjong syntyi 18.12.1928 Kruunupyyssä. Kiinnostuksiin kuului mm. urheilu ja hän kilpaili hiihdossa ollen mukana Kuurojen maailmankisoissa 1955 Länsi-Saksassa. Bjong oli innostunut myös matkailusta ja järjesti 30 vuoden ajan suosittuja viittomakielisten ryhmämatkoja.

Yhdistystoiminta oli myös lähellä sydäntä. Bjong oli jäsenenä ja erilaisissa luottamustehtävissä Pietarsaaren kuurojen yhdistyksessä 43 vuoden ajan. Kuurojen Liiton hallitukseen Bjong valittiin vuonna 1978, ja hän oli mukana perustamassa liittoon työryhmää, jossa käsiteltiin suomenruotsalaisten kuurojen ja viittomakielen asioita. Työryhmän toiminnan tuloksena perustettiin suomenruotsalaisten kuurojen oma yhdistys Finlandssvenska teckenspråkiga rf vuonna 2002.

Itsenäisyyspäivänä vuonna 1982 myönnettiin Alf Bjongille Suomen Leijonan ansioristi. Finlandssvenska teckenspråkiga rf muisti puolestaan Bjongia vuonna 2003 valitsemalla hänet vuoden jäseneksi kiitoksena pitkäaikaisesta työstä suomenruotsalaisten kuurojen hyväksi. Kuurojen Liitto luovutti vuonna 2008 Bjongille 100-vuotisjuhlamitalin. Finlandssvenska teckenspråkiga rf halusi vielä vuonna 2017 muistaa Bjongia kunniapalkinnon muodossa; perusteluissa kiitettiin Alf Bjongia hänen panoksestaan yhteisön hyväksi sekä taisteluhengestään, joka innoittanut monia vielä tänä päivänä.

– Alf Bjong tunnettiin ystävällisenä ja sydämellisenä herrasmiehenä, joka uupumatta edisti kuurojen oikeuksien kehittämistä liiton hallitus- ja toimikuntatyössä. Hän erityisesti paneutui suomenruotsalaisten kuurojen aseman kehittämiseen, joka muodostui hänen elämäntehtäväkseen. Hän ja hänen puolisonsa Astrid nauttivat laajaa luottamusta kuurojen yhteisössä sekä edustivat suomenruotsalaisia kuuroja esimerkillisellä tavalla. Hänen valonsa ja lämpönsä teki jokaiseen suuren vaikutuksen, muistaa lämmöllä Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen.