Kuurojen lehti numero 3/2021 kansi

Kuurojen lehti 3/2021 on ilmestynyt

Kuurojen lehden syksyn numero on ilmestynyt. Monipuolisen lehden aiheita ovat muun muassa suomenruotsalainen viittomakieli, kuurosokeus, adoptio ulkomailta, vihapuhe ja seniorien etäkulttuuritapahtuma.

Suomenruotsalaisen viittomakielen elvytys jatkuu tänä vuonna projektilla Språkstyrka – revitalisering av finlandssvenskt teckenspråk, joka mahdollistaa muun muassa kielenopetuksen kaikkialle Suomeen. Lisäksi tämän vuoden alusta lähtien Helsingin ja Jyväskylän yliopistot ovat vastanneet suomenruotsalaisen viittomakielen tutkimuksesta, jota rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö. Lehdessä avataan sitä, millaista tutkimusta näissä kahdessa yliopistossa tehdään ja mikä sen merkitys on kielen käyttäjille.

Lukijat ovat toivoneet juttuja kuurosokeudesta. Uusimmassa lehdessä kolmikymppiset veljekset Aarne ja Aki Pirkola kertovat elämästään ja sisaruussuhteestaan. Muuten erilaisia veljeksiä yhdistävät kuurosokean identiteetti ja kiusaamiskokemukset.

Lehti on myös haastatellut Kuurojen Liiton yhteistyöjärjestön, Kuurojen Palvelusäätiön uutta toimitusjohtajaa Anne Puontia. Hän kertoo tämän hetken järjestötyön haasteista ja pyrkimyksestä yhdenvertaiseen työyhteisöön.

Kesäkuussa oikeusministeriö ja Kuurojen Liitto järjestivät yhdessä viittomakielisen etäkoulutuksen vihapuheesta. Lehti jatkaa aiheesta pohtimalla, liittyykö vihapuhe myös viittomakieliseen yhteisöön. Ja miksi vihapuheen tunnistaminen viittomakielisessä yhteisössä olisi tärkeää.

Suositulla Minun tarinani -palstalla Juha-Miguel Peltomaa kertoo adoptiostaan. Hän kokee adoptionsa olevan lahja. Kehu ja kiitos -palstalla tällä kertaa pääsevät esille viittomakieliseen saattohoitoon tehty opas sekä sen tekijät. Suomenkielisestä oppaasta saadaan viittomakielinen käännös vuoden loppuun mennessä. Tapahtumasivuilla puolestaan seniorien etäkulttuuritapahtumaa esitellään kuvin ja haastatteluin.

Lehdestä pääsee lukemaan myös siitä, miten oikeustulkkaus on kehittynyt ja kuinka suuri merkitys sillä on oikeusturvan toteutumisessa. Lisäksi Kuurojen Liiton digiohjaus esittelee tekemänsä asiakaskyselyn tuloksia. Digiohjaukseen keskittyneet aluetyöntekijämme ovat neuvoneet viittomakielisiä tietotekniikan käytössä jo viiden vuoden ajan.

Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Kuurojen lehti on liiton järjestöjulkaisu ja viittomakielisten aikakaus- ja mielipidelehti.