Kuurojen lehden numero 2/2021 sisältösivu

Kuurojen lehti 2/2021 on ilmestynyt

Kuurojen lehden kesänumero ilmestyy juhannusviikolla. Lehti on monipuolinen paketti tietoa, viihdettä ja kiinnostavia henkilöhaastatteluja.

Maija Lindström on osa aikuiseksi kasvanutta SI-sukupolvea, joiden tarinoita on luettu tänä keväänä mediassa. Kuurojen lehden jutussa Lindström toivoo, että samassa yhteisössä on tilaa kaikkien kokemuksille ja valinnoille. Juttuun on haastateltu myös liiton toiminnanjohtaja Markku Jokista.

Lehti tarttuu toiseenkin tärkeään aiheeseen: koronan vaikutuksiin. Suomessa ei liene ketään, jota koronakriisi ei jollakin tavalla koskettaisi. Miten tämä kaikki vaikuttaa viittomakielisiin kuuroihin, joiden arki on normaalioloissakin kommunikaatiohaasteiden kuorruttamaa? Kerromme myös, kuinka korona on vaikuttanut tulkkauspalvelun käyttöön.

Perhesuhteita esittelevä sarja jatkuu kansainvälisen pariskunnan haastattelulla. Arttu ja Valmira Liikamaa kertovat yhteisistä vuosistaan, joihin ovat mahtuneet kahden kulttuurin sekoittuminen, yhteenmuutto, avioliitto ja vauva.

Lehti jatkaa myös ikä-ihmisten elämäntarinoiden julkaisemista. Tällä kertaa haastattelussa on värikäs tarinankertoja Aarne Virtanen, joka oli ensimmäiset seitsemän vuottaan kieletön. Urapolku-palstalla puolestaan esitellään Nina Sivusen akateemista urapolkua, joka on johtanut tohtorin väitöskirjan tekemiseen. Lisäksi tapahtumasivuilla palataan liittokokouksen tunnelmiin ja muistutetaan tulevista vertaistoiminnan leireistä.

Tämän vuoden lehdissä julkaistaan juttusarja liiton varainhankintaan liittyvistä aiheista. Toisessa osassa aiheena ovat huijarikerääjät, joiden toiminnasta on haittaa liiton varainhankinnalle. Seuraavassa osassa tullaan pohtimaan syitä sille, miksi ihmiset lahjoittavat rahaa järjestöille.

Lisäksi lehdestä löytyy hakulomake, jolla voi hakea kotikunnalta maksusitoumusta Kuurojen Videon ohjelmiin. Ohjelmapalvelun jatkumisen kannalta on tärkeää, että kuurot hakevat maksusitoumuksia ja kunnat myöntävät niitä.

Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Kuurojen lehti on liiton järjestöjulkaisu ja viittomakielisten aikakaus- ja mielipidelehti.