Kuurojen lehden 4/2021 kansia

Kuurojen lehden joulunumero 4/2021 on ilmestynyt

Joulunumero saapuu tilaajille viikolla, joka alkaa itsenäisyyspäivänä. Lehti on jälleen monipuolinen paketti tietoa, viihdettä ja kiinnostavia henkilöhaastatteluja.

Lehti tarttuu ajankohtaiseen aiheeseen eli viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessiin, joka sai alkunsa yhteisön tarpeesta käsitellä menneitä väärinkäytöksiä ja päästä niistä eteenpäin. Käymme selvyyden vuoksi läpi vaiheet, joita prosessissa on tapahtunut ja mitä on mahdollisesti odotettavissa.

Urapolku-palstalla tavataan Tarja Sandholm, joka on urallaan ehtinyt tehdä monenlaista, mutta palstalla hän kertoo työstään kuurona tulkkina. Minun tarinani -palstalla tarinansa kertoo Roberta Rajala, joka on näkökyvyn heiketessä oppinut, ettei kuurosokeus ole pelottava asia.

Kuurojen Liiton kesäkuun liittokokouksessa hallitukseen valittiin kolme uutta jäsentä: Milla Pitkänen, Leila Kankkonen ja Heidi Joffel. He kertovat haastattelussa itsestään ja siitä, kuinka he päätyivät mukaan hallitukseen.

Liiton varainhankintaan liittävän juttusarjan neljäs ja viimeinen osa käsittelee testamenttilahjoittamista. Suomalaisista 70 prosenttia osallistuu jollakin tavalla hyväntekeväisyyteen, mutta vain yksi prosentti testamenttaa omaisuuttaan järjestöjen hyväksi.

Tapahtumasivuilta pääsee lukemaan muun muassa ylimääräisestä liittokokouksesta, 25-vuotiaasta Kuurojen Vanhempien Kuurojen Lasten Yhdistyksestä ja Kuurojen Liiton vertaistoiminnan järjestämästä perhekurssista.

Tässäkin lehdessä jatketaan ikä-ihmisten elämäntarinoiden esittelemistä. Vuorossa on Pirjo Leino, joka kasvoi kuurosokeiden keskellä ja teki elämäntyönsä viittomakielisessä yhteisössä.

Lisäksi lehden joulunumerossa julkaistaan liiton jäsenyhdistysten joulutervehdyksiä, kuten perinteisesti on tehty.

Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Kuurojen lehti on liiton järjestöjulkaisu ja viittomakielisten aikakaus- ja mielipidelehti.