Tekstitys: Suomi

Ajankohtaiskatsaus 6.9.2023: uutisia totuus- ja sovintoprosessista sekä tulevia tapahtumia

Tämän viikon ajankohtaiskatsauksessa on hyviä uutisia viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessista sekä tietoa monesta mukavasta tulevasta tapahtumasta.

Viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessi jatkuu

Valtion talousarvioesityksessä vuodelle 2024 on varattu 358 000 euroa viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessia varten. Kuurojen Liitto on erittäin tyytyväinen, että prosessi etenee. Budjetissa on myös hakemusten mukaiset varaukset suomenruotsalaisen viittomakielen elvytystyölle (131 000 €) ja Viittomakieliselle kirjastolle (220 000 €). Myöskään järjestöjen kehitysyhteistyörahoituksesta ei olla leikkaamassa. Huolta aiheuttaa kuitenkin opetus- ja kulttuuriministeriön liiton kielineuvontaa koskevan avustuksen mahdollinen heikennys.

Hallituksen tiedonanto huomioi totuus- ja sovintoprosessin

Valtioneuvosto julkisti 31.8. tiedonannon yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja syrjimättömyyden edistämisestä suomalaisessa yhteiskunnassa. Tiedonannossa todetaan, että kuurojen ja viittomakielisten komission työ tullaan toteuttamaan. Valtioneuvoston tiedonantoa valmisteleva työryhmä pyysi kirjallisia kuulemisia työnsä tueksi, ja myös Kuurojen Liitto antoi lausunnon 10.8. Liitto nosti siinä totuus- ja sovintoprosessin lisäksi esille muun muassa tulkkauspalvelun tilanteen ja mahdollisten leikkausten vaikutukset viittomakielisiin palveluihin.

Etäyhdistysillat jatkuvat syksyllä

Syksy on saapunut tänne, ja etäyhdistysillat saavat taas jatkoa! Syksyn ensimmäinen etäyhdistysilta järjestetään 19.9. kello 18−20 Zoomissa, ja sen teemana on positiivinen vuorovaikutus. Mutta mitä sosiaalisella vuorovaikutuksella oikeastaan tarkoitetaan? Entä millä tavoin sinun on mahdollista vahvistaa sosiaalisia verkostojasi? Tule mukaan ottamaan selvää! Osallistumislinkki alla.

Humakin viittomakielinen Freelancer osaa! -verkkotyöpaja

Satutko olemaan viittomakielinen tai viittomakieltä työssäsi käyttävä freelancer, yksityisyrittäjä tai liiketoiminnan harjoittaja? Jos olet, niin nyt sinulla kävi tuuri, sillä Humak tarjoaa viittomakielisen verkkotyöpajan maksutta 19.9. klo 13−16! Hankkeen tavoitteena on monipuolistaa ja vahvistaa freelancereiden osaamista ja asemaa työmarkkinoilla. Samalla sinulle tarjotaan ilmaiseksi monipuolinen kattaus Humakin avoimen ammattikorkeakoulun opintoja. Kyseessä on ainutlaatuinen mahdollisuus pohtia omaa osaamistasi, joten tätä tilaisuutta ei kannata jättää käyttämättä! Työpajaan tulee ilmoittautua etukäteen 15.9.2023 mennessä oheisen linkin kautta.

Seniorien etätapaaminen

Kuurojen Liiton seniorityöryhmä järjestää tiistaina 19.9.2023 klo 13-14.30 Zoomissa etätapaamisen, jossa taiteilijat Aino Laiho ja Olga Green kertovat viime vuoden syksystään Lapissa taidetta luoden. Ilmoittautukaa nimellänne ja sähköpostiosoitteellanne vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Aliisa Lehtoselle osoitteeseen aliisa.lehtonen@kuurojenliitto.fi tai viestillä numeroon 044-7525261. Aliisa lähettää teille myöhemmin Zoom-linkin, jonka kautta voitte osallistua tilaisuuteen. Lämpimästi tervetuloa!

Viittomakielinen filmifestivaali tulee taas!

Vuoden 2023 viittomakielisen filmifestivaali järjestetään tällä kertaa Lahdessa lauantaina 14.10.2023 yhteistyössä Lahden Kuurojen Yhdistyksen kanssa. Kahdeksatta kertaa järjestettävä Viittomakielinen filmifestivaali kokoaa yhteen viime vuosien viittomakieliset tuotannot eri puolilta maailmaa elokuvaystävien iloksi Lahden konserttitalolle. Konserttitalon ovet aukeavat yleisölle lauantaina 14. lokakuuta klo 10:00, ja esitysputken puolivälissä on 1,5 tunnin ruokatauko. Elokuvissa on suomenkielinen tekstitys. Festivaalin ohjelmisto ja tarkempi aikataulu julkaistaan lähempänä. Liput festivaalille ovat jo myynnissä, joten käyhän lunastamassa omasi oheisesta linkistä!