Tekstitys: Suomi

Ajankohtaiskatsaus 6.10.2022: Totuus- ja sovintoprosessin webinaari lähestyy

Tämän viikon katsauksessa tietoa tulevista tapahtumista ja syksyn uutuusjulkaisuista. Oletko jo ilmoittautunut webinaariin?

Webinaari lähestyy!

Keskiviikkona 12.10. klo 13–16 järjestetään kaikille avoin webinaari, jossa esitellään yhdistyskiertueen tuloksia sekä totuus- ja sovintoprosessin seuraavia askelia. Tilaisuudessa julkaistaan myös järjestöjen yhteinen ”tiekartta”, johon on koottu tavoitteita ja kriteereitä viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessia koskien. Ohjelman lopussa on mahdollisuus keskustelulle ja kysymyksille. Kysymyksiä voi myös lähettää etukäteen osoitteeseen viestinta@kuurojenliitto.fi

Etukäteisilmoittautumiset vaaditaan. Ilmoittaudu oheisesta linkistä 10.10. mennessä. Tervetuloa mukaan!

Lokakuun etäyhdistysilta

Yhdistyksille tarjoutuu hyvä hetki alkaa suunnitella ensi vuoden toimintaansa lokakuun etäyhdistysillan myötä, joka järjestetään 11.10. kello 18–20. Mikä on yhdistyksenne tulevan vuoden painopiste? Oletteko tutustuneet tarkemmin liiton strategisiin tavoitteisiin? Voisiko niitä kenties hyödyntää myös yhdistyksen toiminnassa? Tule yhdessä keskustelemaan ja saamaan uusia ideoita siitä, kuinka yhdistyksen toimintaa voisi suunnitella.

Etäyhdistysiltaan osallistuminen on nyt myös helpompaa kuin koskaan, sillä tapahtumaan ei tarvitse enää ilmoittautua erikseen. Sen sijaan lähetämme Zoom-linkin suoraan yhdistyksenne sähköpostiin. Kaikki asiasta kiinnostuneet ovat tervetulleita osallistumaan. Tervetuloa!

Hui kauhistus -syyslomaleiri

Syysiltojen pimetessä ja Halloweenin lähestyessä hauskuus alkaa! Kuurojen kansanopisto järjestää viittomakielisen päiväleirin 6–12-vuotiaille. Leirin ohjelmassa on Halloween-askartelua, -leikkejä, Hui Kauhistus! -tarinoita, minielokuvan tekoa sekä tietysti Halloweenparty!

Leiri järjestetään 17.10. –19.10. kello 8.30–14.00 Kuurojen kansanopistolla. Osallistuminen maksaa 60 euroa, ja hinta sisältää lounaat Kuurojen kansanopistossa. Ilmoittautuminen viimeistään 10.10., lisätietoja oheisesta linkistä.

Kuurojen lehden syysnumero on ilmestynyt

Vuoden kolmannesta Kuurojen lehdestä pääsee lukemaan muun muassa uusista suosituksista lasten kuulonkuntoutukseen ja 1960-luvulla kuuroille oppilaille tehdyistä kokeellisista korvaleikkauksista. Urapolku-palstalla tavataan tällä kertaa koko kansan ruutukasvo Thomas Sandholm, joka viittoi kaikkien aikojen ensimmäisen Yle Uutiset viittomakielellä -lähetyksen vuonna 1994. Ruotsinkielisen kolumnin aiheena on vapaa liikkuvuus EU:n alueella, joka ei käytännössä toteudu viittomakielisten kansalaisten kohdalla.

Lisäksi lehdessä käydään läpi totuus- ja sovintoprosessin viimeiset kuulumiset sekä paljon muuta. Antoisia lukuhetkiä!

Viittomakielisen kirjaston uutuus

Yhdistystarinat-sarjassa vieraillaan kuurojen yhdistyksillä eri puolilla Suomea. Sarjan toisessa osassa vuorossa on Kanta-Hämeen kuurojen yhdistys. Jaksossa esitellään yhdistyksen toimintaa, tavataan sen jäseniä ja nostetaan esiin yhdistykseen liittyviä tarinoita. Käykäähän katsomassa!