Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 29.9.2022: Oletko jo ilmoittautunut webinaariin?

Tämän viikon katsauksen aiheina mm. aluetyön kiertue ja tuleva totuus- ja sovintoprosessin webinaari. Lisäksi nuorisotoimikunta pyytää ehdotuksia kunniamaininnan saajaksi.

Kunniapalkinto lasten ja nuorten toiminnassa ansioituneelle vapaaehtoiselle – ehdota saajaa

Nuorisotoimikunta aloitti kolme vuotta sitten perinteen, jossa palkitaan vuosittain yksi henkilö toiminnastaan viittomakielisten lasten ja nuorten hyväksi tai alle 30-vuotias henkilö, joka on näyttänyt toiminnallaan hyvää esimerkkiä viittomakielisten yhteisössä, kuten yhdistyksessä tai nuortenkerhossa toimisella.

Tällä kertaa kuka vain voi ehdottaa vapaaehtoista kunniapalkinnon saajaksi. Ehdokkaan toiminnan tulee olla vapaaehtoista, eikä ehdokas saa olla Kuurojen Liiton nuorisotoimikunnan jäsen tai työsuhteessa Kuurojen Liittoon, kuurojenyhdistyksiin tai muihin nuorisoalan järjestöihin. Sama henkilö ei voi saada toistamiseen vapaaehtoisen kunniapalkintoa 3 vuoden sisällä edellisestä palkinnosta.

Voit lähettää nuorisosihteerille sopivan ehdokkaan nimen sekä perustelut, miksi juuri tämä henkilö ansaitsisi kunniapalkinnon ajalta 1.10.2021-30.9.2022. Lähetä ehdotuksesi palkinnon saajasta 15.10. mennessä.

Aluekiertue etenee

Kuurojen Liitto ja Suomen Kuurosokeat järjestävät aluekiertueen 2022–2023, jossa keskustellaan hyvinvointialueilla asuvien viittomakielisten ja kuurosokeiden kanssa sote-uudistuksesta ja hyvinvointialueiden palveluista. Seuraavana vuorossa on Lappeenranta kuluvan viikon lauantaina 1.10. kello 12–16. Järjestämispaikkana toimii Etelä-Karjalan Kuurot ry:n tila osoitteessa Suonionkatu 13.

Hyvinvointialueiden edustajat ovat mahdollisesti paikalla kuulemassa viittomakielisten kokemuksia sosiaali- ja terveyshuollon palveluista sekä pelastustoimesta. Keskustelun yhteydessä keräämme myös evästyksiä hyvinvointialueille ja valtiolle viittomakielisten ja kuurosokeiden palvelutarpeita huomioiden. Ohjelmassa on myös kahvitarjoilu.

Oletko jo ilmoittautunut webinaariin?

Keskiviikkona 12.10.2022 klo 13–16 järjestetään kaikille avoin webinaari, jossa esitellään yhdistyskiertueen tuloksia sekä totuus- ja sovintoprosessin seuraavia askelia. Tilaisuudessa julkaistaan myös järjestöjen yhteinen ”tiekartta”, johon on koottu tavoitteita ja kriteereitä viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessia koskien. Ohjelman lopussa on mahdollisuus keskustelulle ja kysymyksille. Kysymyksiä voi myös lähettää etukäteen osoitteeseen: viestinta@kuurojenliitto.fi

Etukäteisilmoittautumiset vaaditaan. Ilmoittaudu mukaan tästä linkistä 10.10. mennessä. Tervetuloa mukaan!

Tampereen kirjastossa 25 viittomakielelle tulkattua tapahtumaa

Tampereen kaupunginkirjaston syksyn tapahtumatarjonnan keskiössä ovat kirjallisuus, musiikki, ajankohtaiskeskustelut ja laadukkaat lastenesitykset. Syksyn tapahtumissa huomioidaan myös etäosallistujat ja viittomakielinen yleisö, sillä kirjaston syksyn tapahtumista peräti 25:ssä on simultaanitulkkaus viittomakielelle. Viitottujen tapahtumien joukossa on keskustelutilaisuuksia, kirjailijavierailuja ja musiikkitapahtumia.

Tulkkaukset mahdollistaa Operaatio Pirkanmaan rahoittama pilotti, jonka tavoitteena on edistää yhdenvertaisuutta ja saavutettavuutta alueen tapahtumatoiminnassa.

Viittomakielisen kirjaston uutuuksia

Mitä kuuro viittomakielen tulkki tekee? Millainen on hänen työtilanteensa? Millaisia tulkkausmenetelmiä kuuron tulkin tulee hallita? Näihin kysymyksiin pureudutaan Kuurot tulkit ja tulkkausmenetelmät -ohjelmassa, jossa haastatellaan Markus Aroa ja Tomas Uusimäkeä. He ovat tutkineet näitä asioita YAMK-opinnäytetyössään, ja pääsevät nyt kertomaan tutkimuksestaan ja sen tuloksista.

Suuren suosion saanut Viittomakielinen Runoklubi järjestettiin elokuussa 2022 jo neljännen kerran. Runoklubilla pääsi tutustumaan viittomakieliseen runouteen ja tapaamaan viittomakielisiä runoilijoita. Runoklubin järjestelyistä vastasi Ursa Minor, joka on viittomakielisen esittävän taiteen osuuskunta. Viittomakielinen kirjasto oli paikalla ja tallensi Runoklubin esitykset. Käykäähän kurkkaamassa!

Kuurojen Videon uusi ohjelma

Ohjelman nimi on, Lasten aika – kansainvälinen kuurojen viikko

Viittomakieli yhdistää ihmisiä, tämä meidän kannattaa muistaa. Voimme ylpeästi olla viittomakielisiä. Olemme kuin yksi valtavan suuri perhe! Mitä Laura tuumii kansainvälisestä kuurojen viikosta? Se selviää vain katsomalla ohjelma!

Tässä olivat tämän viikon aiheet. Lisää on luvassa taas ensi viikolla, moi moi!