Tekstitys: Suomi

Ajankohtaiskatsaus 21.9.2022: Hyvää kuurojen viikkoa!

Tällä viikolla aiheina mm. kansainvälisen kuurojen viikon tapahtumat, tuleva totuus- ja sovintoprosessin webinaari ja tekstipuhelupalvelun jatko.

Nyt juhlitaan kansainvälistä kuurojen viikkoa

Kansainvälistä kuurojen viikkoa juhlitaan aina syyskuun viimeisellä viikolla maailmanlaajuisesti erilaisten tapahtumien merkeissä. Perjantaina 23.9. juhlitaan lisäksi kansainvälistä viittomakielten päivää teemalla viittomakielet yhdistävät meitä. Päivän kunniaksi Valkea talo Haagassa valaistaan siniseksi!

Ja viikko huipentuu tietenkin Verkkobileillä! Näitä ei kannata missata, joten asemoihan itsesi kuvaruudun äärelle popparikulhon kanssa 23.9. kello 18:00. Tervetuloa mukaan juhlimaan kanssamme!

Jos yhdistyksenne, kerhonne tai työpaikkanne huomioi kuurojen viikon jollakin tavalla tai tapahtumalla, kertokaa meille – me kerromme muillekin! Voit ilmoittaa tapahtumatietosi meille oheisen linkin takaa löytyvällä lomakkeella.

Totuus- ja sovintoprosessin webinaari

Tervetuloa mukaan keskiviikkona 12.10.2022 kaikille avoimeen webinaariin, jossa esitellään Kuurojen Liiton keväällä toteuttaman yhdistyskiertueen tulokset sekä julkaistaan järjestöjen yhteinen tiekartta, johon on koottu tavoitteita ja kriteereitä viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessia koskien. Ohjelman lopussa on mahdollisuus keskustelulle ja kysymyksille. Kysymyksiä voi myös lähettää etukäteen osoitteeseen: viestinta@kuurojenliitto.fi

Etukäteisilmoittautumiset vaaditaan. Ilmoittaudu mukaan oheisesta linkistä 10.10. mennessä. Tilaisuus järjestetään Zoom-alustalla, ja seminaarin kielinä ovat suomalainen ja suomenruotsalainen viittomakieli sekä suomi ja ruotsi. Lähetämme ennen tilaisuutta linkin kaikille ilmoittautuneille.

Tilaisuudesta tulee tallenne, joka on katsottavissa Kuurojen Liiton kotisivuilla kahden viikon ajan.

Tekstipuhelupalvelun jatko uhattuna

Viittomakieli- ja vaikuttamistyön johtaja Kaisa Alanne kertoo tekstipuhelupalvelun tilanteesta uudella blogivideolla, jonka löydät oheisen linkin takaa.

Tekstipuhelupalvelu (TPP) siirtyi Kuurojen Liiton vastuulle vuoden 2020 alusta. Tavoitteena on 3 vuoden siirtymäajan jälkeen, että tekstipuhelupalvelun tai vastaavan palvelun toteutus siirtyy viranomaisten vastuulle. Toistaiseksi palvelun jatkolle ei kuitenkaan ole löytynyt ratkaisua, ja sen tulevaisuus on nyt vaakalaudalla. Palvelua on jouduttu myös supistamaan rahoitussyistä, mikä asiakaskyselyn mukaan on koettu turvallisuudentunnetta heikentäväksi ja yhdenvertaisuuden vastaiseksi.

Kuurojen Liitto jatkaa neuvotteluja eri tahojen kanssa, ja tiedotamme asian edistymisestä verkkosivuillamme.

Tekstipuhelupalvelun ohjausryhmä kerää parhaillaan palautetta tekstipuhelupalveluun liittyen, kyselyyn pääset tästä.

Liiton jäsenyhdistykset mukaan pieni ele -kampanjaan

Pieni ele -kampanja on varainhankintamahdollisuus yhdistyksille, sekä hieno tilaisuus tehdä hyvää. Keräys on perinteisesti järjestetty vaalien yhteydessä äänestyspaikoilla, ja seuraavaksi vuorossa on eduskuntavaalit ensi maaliskuun toinen päivä. Kampanjassa on mukana 15 eri terveysalan järjestöä, ja kerätyistä lahjoituksista puolet jaetaan paikallisyhdistysten kesken ja puolet kattojärjestöille. Kattojärjestöjen osuudesta vähennetään myös kaikki kampanjan kulut.

Viime keräykseen osallistuneet yhdistykset ovat automaattisesti mukana tälläkin kertaa, mutta muiden täytyy ilmoittautua nyt syyskuun loppuun mennessä.

Pieni ele -keräys on helppo tapa yhdistykselle saada ylimääräistä rahaa, jonka voi käyttää esimerkiksi virkistystoimintaan. Kuurojen Liiton osuus keräyksestä käytetään suoraan omaan nuorisotyöhömme. Viittomakielisiin nuoriin ja lapsiin panostaminen on meille todella tärkeää, joten lähtekäähän mukaan kampanjaan!

Yhdemmäisyys-kampanja

McDonald’s on aloittanut yhdessä Signmarkin kanssa Yhdemmäisyys-kampanjan, jonka teemoina ovat mm. yhdessä tekeminen ja tasa-arvo. Kampanjan yhteydessä mietitään myös McDonaldsin palvelujen saavutettavuutta.

Myös Kuurojen Liitto on ollut mukana yhteistyössä tukemassa saavutettavuuden ja palvelupolkujen parantamista sekä yhdenvertaisuuden edistämistä. Olemme iloisia, että McDonalds huomioi toiminnassaan viittomakieliset! McDonaldsin mukaan yhdenvertaisuus näkyy myös yrityksen rekrytoinneissa, sillä kuurous tai huonokuuloisuus eivät ole esteitä. Toivomme muidenkin yritysten pohtivan näitä asioita omassa toiminnassaan.

”Viittomakielisten ei ole aina helppoa työllistyä tai saada opiskelupaikkaa. Usein on kuitenkin käynyt niin, että kun yritys on palkannut yhden viittomakielisen, on se palkannut heitä lisää huomatessaan asioiden sujuvan hyvin. Yritysten tulisi myös tarkistaa, että niiden palvelut sopivat myös viittomakielisille asiakkaille. Äänipohjaisten palveluiden rinnalle tarvitaan aina myös palvelu, joka on visuaalinen ja sopii kuuroille”, Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen toteaa kampanjan tiedotteessa.

Voit käydä tsekkaamassa Signmarkin biisin oheisen linkin kautta.

Tässä kaikki tältä erää. Mahtavaa kansainvälistä kuurojen viikkoa kaikille!