Kesto: 05:56
Tekstitys: Ei tekstitystä
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Yhdistykset mukaan Pieni ele -kampanjaan!

Pieni ele -kampanja on varainhankintamahdollisuus yhdistyksille, sekä hieno tilaisuus tehdä hyvää. Ilmoittautumisaika seuraavaan keräykseen päättyy syyskuun viimeinen päivä.

Mikä pieni ele?

Pieni ele -keräys on tuttu perinteinen vaalien yhteydessä äänestyspaikoilla järjestetty keräys. Seuraavaksi vuorossa on eduskuntavaalit ensi maaliskuun toinen päivä. Keräyksellä tuetaan vammaisia ja pitkäaikaissairaita. Kampanjassa on mukana 15 eri terveysalan järjestöä. Kerätyistä lahjoituksista puolet jaetaan paikallisyhdistysten kesken ja puolet kattojärjestöille. Kattojärjestöjen osuudesta vähennetään myös kaikki kampanjan kulut.

Miksi keräykseen kannattaa osallistua?

Pieni ele -keräys on helppo tapa yhdistyksellenne saada omaan käyttöönne ylimääräistä rahaa. Voitte käyttää sen esim. virkistystoimintaan. Samalla osoitatte yhteiskuntavastuullisuutta ja tukea muille vammais- ja terveysalan yhdistyksille. Kuurojen Liiton osuus keräyksestä käytetään suoraan omaan nuorisotyöhömme. Viittomakielisiin nuoriin ja lapsiin panostaminen on meille todella tärkeää!

Miten keräykseen osallistutaan?

Viime keräykseen osallistuneet yhdistykset ovat automaattisesti mukana tälläkin kertaa, mutta muiden täytyy ilmoittautua nyt syyskuun loppuun mennessä. Voitte olla asiasta yhteydessä minuun tai Iinaan, niin välitämme tiedot Pienen eleen toimistoon.

Mitä keräykseen osallistuminen vaatii?

Yhdistyksessä jonkun tulee ottaa vastuu olla yhteyshenkilönä oman kunnan keräysvastaavaan. Yhdistys saa hänen kauttaan kutsun kuntakokoukseen, jossa paikalliset yhdistykset jakavat vastuut lipasvahtimisen paikoista ja käytetyistä tunneista. Yhdistyksen lipasvahtivuoroille on sitten pyydettävä vapaaehtoisia.

Millaista lipasvahtiminen on?

Se ei ole yhtään hankalaa – päinvastoin todella helppoa! Siinä ei vaadita muuta kuin kiittää lahjoituksesta ja hymyillä kohteliaasti. Lahjoituksia ei pyydetä. Jos vahtii yksin, voi vahtivuorollaan lukea tai vaikka kutoa sukkaa. Vahtimassa voi olla myös ystävän, tulkin tai lapsen kanssa. Tärkeä asia on säilyttää äänestyspaikalla vaalirauha: kenenkään äänestämiseen ei saa vaikuttaa, eikä kommentoida ehdokkaita tai puolueita.

Ketkä voi toimia vapaaehtoisena lipasvahtina?

Kuka vaan luotettava henkilö! Sen ei tarvitse olla yhdistyksen luottamushenkilö, tai edes yhdistyksen jäsen. Se voi olla ystävä, sukulainen, työkaveri. Lipasvahdin ei tarvitse myöskään olla täysi-ikäinen – voit pyytää vastuullisia nuoria mukaan vapaaehtoiseksi. Vapaaehtoisten löytäminen voi olla hankalaa, mutta usein tärkeintä on, että heitä pyydetään henkilökohtaisesti, ja että heitä myös kiitetään ja palkitaan.

Toivottavasti sinulla heräsi mielenkiinto ja haluat yhdistyksesi mukaan tekemään hyvää! Ehkä yhdistyksesi on ennen ollut mukana, mutta olette jostain syystä lopettaneet – nyt on hyvä mahdollisuus yrittää uudestaan! Ehkä yhdistyksesi ei ole koskaan ollut mukana – olisiko nyt aika? Olemme täällä tukemassa teitä eteenpäin! Muista, että ilmoittautua pitää syyskuun loppuun mennessä. Jos sinulle jäi kysyttävää, voit ottaa yhteyttä Villeen tai Iinaan, yhteystiedot ohessa. Autamme mielellämme kaikissa kysymyksissä.