Längd: 05:56
Textning: Ingen textning
Språk: Finskt teckenspråk

Föreningarna med i Pieni ele-kampanjen!

Pieni ele-kampanjen är en insamlingsmöjlighet för föreningar, och en fin chans att göra en god gärning. Anmälningstiden till den nästa insamlingskampanjen går ut den sista september.

Vad är pieni ele?

Pieni ele-insamlingen är en traditionell insamling som ordnas i vallokalerna under allmänna val. Nästa i tur är riksdagsvalet i början av mars nästa år. Med insamlingens intäkter stöds personer med funktionsnedsättning och långtidssjuka. I kampanjen deltar 15 olika organisationer inom hälsosektorn, Finlands Dövas Förbund är en av dem. Hälften av intäkterna delas mellan lokalföreningarna och hälften går till centralorganisationen. Centralorganisationernas andel täcker även kampanjens utgifter. Finlands Dövas Förbunds del av intäkterna kommer att användas till att stöda ungdomsverksamheten.

Varför lönar det sig att delta?

Insamlingskampanjen är ett lätt sätt att samla in lite extra pengar till föreningen. Föreningen får själv får bestämma hur pengarna används. På samma gång kan man visa upp sitt samhällsansvar och att man stöder och samarbetar med andra föreningar inom funktionsnedsättnings- och hälsosektorn. Samtidigt stöder man dövförbundets ungdomsarbete, ungdomsläger och kamratstöd. För förbundet är det viktigt att satsa på barn och ungdom, vi hoppas det är viktigt för er med!

Vad krävs för att delta?

Ifall föreningen vill delta i kampanjen bör man utse en koordinator som fungerar som kontaktperson, och som får inbjudan till kommunens Pieni ele-möte. Där samlas föreningarna och bestämmer om arbetsfördelningen, vem som sköter insamlingen på vilka valplatser och när. Varje förening får en lista över sina turer och valplatser, sedan rekryterar föreningen själv frivilliga att ställa upp och dejourera på valplatserna.

Vad gör man när man deltar?

Det är inte alls svårt – tvärtom, det är jättelätt! Det behövs inte mer än ett leende och artigt tack för donationerna, ingen behöver tigga efter pengar. Ifall man dejourerar ensam kan man ha en bok med sig, eller fast sticka strumpor. Man får också ha med sig en kompis, tolk, eller barn. Det är ändå viktigt att valfriden bibehålls, man har inte lov att försöka påverka, kommentera kandidater eller partier.

Hur anmäler man sig?

Ifall föreningen varit med sist är man automatiskt med också den här gången. Ifall det är en tid sedan man varit med, eller inte varit med någon gång tidigare alls, måste man anmäla sig. Till det nästa valet i mars måste man anmäla sig före slutet av september. Det går genom att kontakta mig eller Iina, vi förmedlar kontaktinformationen till Pieni ele-kontoret.

Vem kan fungera som frivillig?

Vilken som helst pålitlig person! Det behöver inte vara en förtroendevald från föreningen, eller en medlem. Det kan vara en vän, släkting eller kollega. Man måste inte heller vara myndig, du kan be ansvarsfulla ungdomar med som frivilliga. Det kan vara svårt att hitta frivilliga, men oftast är det viktigaste att be dem personligen, och tacka och belöna dem.

Hoppas det här väckte ert intresse och föreningen vill med och göra något gott! Om ni slutat delta i något skede eller aldrig tidigare varit med, hoppas jag att ni överväger att delta. Vi här svarar på alla frågor ni kan ha och är här för att stöda er, så ta kontakt så pratar vi mera! Men kom ihåg, anmälningstiden går ut i slutet av september, vilket är kring hörnet! Så tänk på saken, och ta kontakt!