Tekstitys: Suomi

Ajankohtaiskatsaus 5.10.2023: Syyskuun aikana ehti tapahtua kaikenlaista

Syyskuussa seurattiin totuus- ja sovintoprosessin kuulumisia, saatiin postiluukkuihin Kuurojen lehden syysnumero, kokoustettiin Kuurojen Liiton hallituksen kesken ja järjestettiin Verkkobileet kymmenettä kertaa.

Viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessin jatkorahoitus vahvistui

Valtioneuvoston tiedotteen mukaan kuurojen totuus- ja sovintoprosessin edistämiseen osoitetaan 0,9 miljoonaa euroa. Summa tullaan jakamaan muutaman budjettivuoden ajanjaksolle. Tarkemmat tiedot määrärahasta julkistetaan, kun hallitus antaa eduskunnalle vuotta 2024 koskevan talousarvioesityksensä lokakuussa. Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen ilmaisi tyytyväisyytensä päätökseen, koska prosessia on valmisteltu huolellisesti jo edelliseltä hallituskaudelta alkaen.

Kuurojen lehden syksyn numero on ilmestynyt

Lehden kolmas numero saapuu tilaajille syyskuun viimeisellä viikolla. Lehdessä käsitellään muun muassa sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoitusmallin uudistusta sekä Tampereella kesäkuussa järjestettyä seniorien kulttuuritapahtumaa. Lapsille ja nuorille suunnattu Kaverijuttuja-palsta jatkuu haastattelulla, jossa sisarukset Sara ja Severi Väre kertovat, millaiset välit heillä on toisiinsa ja kuinka kuurous on siihen vaikuttanut. Haastateltavaksi pääsee myös amerikkalaisen OpenAI-yrityksen kehittämä kielimalli ChatGPT. Tekoälyn tarjoamat mahdollisuudet ovat lähes rajattomat, mutta miten se suoriutuu haastattelusta? Lehdessä on luvassa myös liikuntaan ja urheiluun liittyviä aiheita, koontia kesän aikana järjestetyistä leireistä ja Etelä-Koreassa järjestetystä Kuurojen maailmankongressista sekä paljon muuta. Nautinnollisia lukuhetkiä!

Kuurojen Liiton hallituksen kokous

Kuurojen Liiton hallitus kokoontui toissa viikolla ensimmäistä kertaa kesälomatauon jälkeen. Kokouksessa käsiteltiin muun muassa talousasioita kuluneen ja tulevan vuoden osalta sekä Stean avustuksiin liittyviä asioita, joista on luvassa lisätietoa joulukuun alussa. Hallitus tapasi myös nuorisotoimikunnan edustajia, jotka kokoustivat sattumoisin samaan aikaan hallituksen kanssa. Nuorisotoimikunnan kanssa keskusteltiin siitä, kuinka hallituksen ja toimikunnan välistä yhteistyötä voitaisiin jatkossa kehittää.

Katso Verkkobileiden 2023 tallenne ja anna katsojapalautetta

Verkkobileiden 10-vuotista taivalta juhlittiin perjantaina 22.9. gaalateemaisella juhlalähetyksellä! Tallenne bileistä on nyt katsottavissa Viittomakielisessä kirjastossa. Otamme myös mielellämme vastaan katsojapalautetta, joten klikkaa oheista linkkiä, jos sinulla on mielessäsi mitään parannusehdotuksia tulevien Verkkobileiden varalle.

Uutta katsottavaa Viittomakielisessä kirjastossa

Yhdistystarinat vierailee kuurojen yhdistyksillä eri puolilla Suomea. Kukin jakso esittelee yhden yhdistyksen toimintaa ennen ja nyt, tapaa yhdistyksen jäseniä sekä nostaa esiin yhdistykseen liittyviä tarinoita. Sarjan kuudennessa jaksossa vieraillaan Jyväskylän kuurojen yhdistyksellä. Kipin kapin katsomaan siitä!

Lasten ja nuorten kuvataidetempaus

VIKKE-hanke järjestää lasten ja nuorten kuvataidetempauksen, johon ovat tervetulleita kaikki lapset, nuoret, perheet ja erilaiset ryhmät. Tempaukseen osallistutaan lasten hyvinvointiin ja viittomakieleen liittyvällä kuvataideprojektilla. Projektin voi toteuttaa esimerkiksi piirtäen, valokuvaten, maalaten tai kuvakollaasien avulla. Myös erilaisten materiaalien käyttö sekä tietokonegrafiikan hyödyntäminen on sallittu. Ota valmiista teoksesta kuva ja lähetä se VIKKE-hankkeelle 9.11.2023 mennessä. Lisätietoja ja osallistumisohjeet löydät oheisesta linkistä.