Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 11.10.2023: Tarjolla Kuurojen Liiton kouluvierailupaketti ja mahtavia tapahtumia

Kuurojen Liiton uutuutena ovat maksuttomat kouluvierailupaketit, jotka voidaan toteuttaa sekä lähi- että etätapaamisina. Tulevina tapahtumina ovat etäyhdistysilta, viittomakielinen filmifestivaali, viittomakielinen opastus Kansallismuseossa sekä Helsingin Kirjamessut, joissa nähdään viittomakielisiä esiintyjiä.

Vammaispalvelulain voimaantulo siirtyy

Eduskunta hyväksyi vammaispalvelulain voimaantulon siirtämisen keskiviikkona 27.9. äänin 92–75. Alun perin lain piti astua voimaan nyt lokakuussa, mutta uusi voimaantulopäivä on vuoden 2025 alussa. Lain siirtyminen heikentää lasten oikeuksia ja uhkaa viittomakielen opetusta, sillä siirretty laki sisältää valmennuksena myönnettävän viittomakielen opetuksen vihdoinkin subjektiivisena oikeutena. Mikään muu lainsäädäntö ei takaa kuulovammaisena syntyneelle oikeutta saada viittomakieltä äidinkielekseen. Kuurojen Liitto on ilmaissut tyytymättömyytensä päätökseen.

Kuurojen Liiton kouluvierailupaketti

Hei opettaja! Haluatko tarjota oppilaillesi mahdollisuuden oppia kuurojen maailmasta, suoraan kuuroilta itseltään? Kuurojen Liitto tarjoaa maksuttomia kouluvierailupaketteja, joiden aikana kuuro vierailija jakaa vierailun aikana omakohtaisia kokemuksiaan viittomakielen tulkin välityksellä. Näin oppilaat oppivat kuurojen kulttuurista, kielestä ja yhteisöstä sekä siitä, millaista työtä Kuurojen Liitto tekee viittomakielisten yhdenvertaisuuden toteutumiseksi. Lisäksi oppilailla on mahdollisuus esittää kysymyksiä, ja vierailijamme voivat myös opettaa heille muutamia arkipäivän viittomia. Jokainen oppilas saa lahjaksi oman pienen vihkosen, josta viittomia voi myöhemmin kerrata! Vierailujen pituudet ovat sovittavissa ja sisällöt räätälöitävissä eri ikäluokille, ja ne voidaan toteuttaa sekä lähi- että etätapaamisina.

Seuraava etäyhdistysilta lähestyy

11.10. kello 18–20 järjestettävän etäyhdistysillan aiheena on avustus. Miten tehdään hyvä hakemus tai hyvä raportointi? Täytyykö toimintasuunnitelma huomioida, kun teet avustushakemusta? Entä mihin asioihin avustusta voi ylipäätään hakea? Klikkaa oheista Zoom-linkkiä tulevana keskiviikkona, niin saat vastauksen kaikkiin avustuksiin liittyviin kysymyksiisi!

Viittomakielinen filmifestivaali 2023

Vuoden 2023 viittomakielinen filmifestivaali järjestetään Lahdessa lauantaina 14.10.2023 yhteistyössä Lahden Kuurojen Yhdistyksen kanssa. Festivaali kokoaa viime vuosien viittomakieliset tuotannot eri puolilta maailmaa, mukaan lukien Ranskasta ja Yhdysvalloista, elokuvaystävien iloksi Lahden konserttitalolle. Elokuvat on tekstitetty suomeksi. Konserttitalon ovet aukeavat yleisölle klo 10, ja esitysputken puolivälissä on 1,5 tunnin ruokatauko. Ohjelmisto ja tarkempi aikataulu julkaistaan lähempänä. Lahdessa nähdään!

Näkökulmakierros Kansallismuseoon

Nyt sinun on mahdollista kokea Kansallismuseon näyttelyt aivan uusista näkövinkkeleistä tunnettujen artistien, kirjailijoiden ja toimittajien johdolla! Näkökulmakierrokset tarjoavat näyttelyihin ainutlaatuisia taustoja, yllättäviä asiayhteyksiä ja laajempia merkityksiä. 15.10. järjestettävällä kierroksella oppaana toimii viittomakielen mediapersoona, somevaikuttaja ja viittomakielen artisti Miguel Peltomaa, joka avaa Toista maata -näyttelyn taustoja suomalaisella viittomakielellä. Kierros alkaa kello 15.00 Kansallismuseon keskihallista, ja osallistumismaksu on 10 euroa. Tervetuloa mukaan!

Helsingin Kirjamessuilla mukana kaksi viittomakielistä esiintyjää

Helsingin Messukeskuksessa 26.10. –29.10. järjestettävät Helsingin Kirjamessut kokoaa yhteen yli 1000 kirjailijaa, vaikuttajaa, tutkijaa, taiteilijaa ja poliitikkoa saman katon alle. Messuilla on myös viittomakielistä edustusta, sillä Salla Fagerström esittelee jännittävää uutuuskirjaansa ”Kymmenen kirveeniskua” avajaispäivänä 26.10. klo 18.00–18.30. Lauantaina 28.10. klo 16.00-16.30 esitellään vuorostaan ”Thomas Sandholm – Syntynyt viittomaan” -elämäkerta. Sandholmin ja kirjailija Sami Kosken haastattelijana toimii Miguel Peltomaa. Nähdään Pasilassa!

Lisää Seniorien kulttuuritapahtuman antia nähtävillä Viittomakielisessä kirjastossa

Kuurojen Liitto järjesti seniorien kulttuuritapahtuman Tampereella 16. –17.6.2023. Tapahtuman aikana nähtiin toinen toistaan mainiompia esityksiä, joiden tallenteita on tuotu tapahtuman jälkeen Viittomakieliseen kirjastoon kaiken kansan katsottavaksi. Uusin lisätty esitys on nimeltään ”Tampere.” Ei muuta kuin katsomaan!