Tekstitys: Suomi

Ajankohtaiskatsaus 12.4.2023: totuus- ja sovintoprosessin sekä Kuurojen Videon kuulumisia

Viikon ajankohtaiskatsauksessa paneudutaan totuus- ja sovintoprosessin työryhmän kuulumisiin, Kuurojen Videon tämänhetkiseen tilanteeseen sekä kerrotaan seniorien etätapaamisesta ja Median tila -tutkimuksesta.

Totuus- ja sovintoprosessia jäljittämässä

Valtioneuvosto asetti viime vuoden lopulla kuurojen ja viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessin työryhmän. Työryhmän tehtäviin kuuluvat valtiollisen totuus- ja sovintoprosessin mallin ja käynnistämisen valmistelu, totuus- ja sovintoprosessin aikana mahdollisesti tarvittavan psykososiaalisen tuen tarpeen ja toteutusmallin selvittäminen sekä komission tai yhteistyöelimen asettamisehdotuksen tekeminen. Työryhmän toimikausi päättyy kesäkuussa 2023. Vaan keitä työryhmään kuuluu ja mitä työryhmän puheenjohtaja, valtiosihteeri Vesa Vuorenkoski, ajattelee totuus- ja sovintoprosessista? Käy katsomassa uutisvideomme aiheesta oheisen linkin kautta!

Ministerin evästykset ja keskustelua totuus- ja sovintoprosessin mallista

Totuus- ja sovintoprosessin työryhmän kolmas kokous järjestettiin 2.3. Paikalle oli kutsuttu ministeri Timo Harakka, joka on itsekin CODA-lapsi sekä totuus- ja sovintoprosessin äänekäs puolestapuhuja. Ministeri painotti sitä, että kyse historiallisesta prosessista, jolle ei ole olemassa suoranaista esikuvaa. Hän piti myös järjestöjen tekemää tiekarttatyötä erittäin arvokkaana. Vaikka hän ei uskokaan, että historiallisia vääryyksiä pystyttäisiin koskaan täysin korvaamaan, tulisi meidän kuitenkin miettiä niitä rakenteita, jotka estävät kuurojen oikeuksia toteutumasta. Lisäksi kokouksessa keskusteltiin siitä, minkälaista mallia totuus- ja sovintoprosessin toteuttamiseksi tarvittaisiin. Vaikka kyse onkin yhdestä prosessista, työryhmä näkee sen koostuvan erilaisista osakokonaisuuksista. Esimerkiksi jatkuvaa dialogia yhteisön ja valtion välillä pidetään ehdottoman tärkeänä asiana. Pääset lukemaan työryhmän puheenjohtajan blogin kokonaisuudessaan alla olevasta linkistä.

Kuurojen Videon kuulumisia

Onko Kuurojen Video vielä toiminnassa? Mitä siellä tapahtuu ja miksi tämä vuosi on erityinen? Entä miten Kuurojen Videon päätöksiä haetaan? Olemme nyt julkaisseet videon, jossa tuottaja Tarja Aalto vastaa sekä näihin että moniin muihin kysymyksiin! Klikkaa siis oheista linkkiä, niin olet taas kartalla Kuurojen Videon toiminnasta.

Kuurojen Videolta on myös tulossa lähiaikoina uusi ohjelma. Ohjelman nimi on Jussi, kiusattu. Ohjelmassa Jussi Venäläinen kertoo omia kokemuksiaan siitä, miten kiusaamista tapahtuu eri ympäristössä, sosiaalisessa mediassa ja viittomakielisissä tapahtumissa. Hän kertoo myös, miten omia voimavarojaan on mahdollista kehittää niin, että kiusaamistilanteista selviytyy ja kiusaajan otteesta pääsee lopulta irtautumaan.

Seniorien etätapaaminen

Kuurojen Liiton seniorityöryhmä järjestää etätapaamisen maanantaina 17.4.2023 klo 13-14.30 Zoomissa. Teemu Lipasti-Sjöroos kertoo tulevasta Tampereen seniorien kulttuuritapahtumasta ja sen vapaaehtoistehtävistä. Asta Tikkanen puolestaan kertoo syksyn pohjoismaisesta senioritapaamisesta Rovaniemellä. Lähettäkää nimenne ja sähköpostiosoitteenne osoitteeseen aliisa.lehtonen@kuurojenliitto.fi tai tekstiviestillä numeroon 044 7525 261. Saatte Zoom-linkin tapahtumaan perjantaina 14.4. kello 10 jälkeen. Kuurojen Liiton seniorityöryhmä toivottaa teidät tervetulleiksi!

Käy vastaamassa Median tila -tutkimukseen!

Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa suomalaisten mediankäyttöä ja palveluiden saavutettavuutta. Kyselyyn vastaaminen on mahdollista myös ruudunlukuohjelmalla. Kyselyyn pääsee vastaamaan vielä perjantaihin 14.4.2023 saakka. Kyselyyn vastaaminen tapahtuu anonyymisti, eikä yksittäistä vastaajaa ole mahdollista tunnistaa. Kysely on tarkoitettu 15 vuotta täyttäneille. Auta saamaan myös viittomakieltä käyttävien näkökulma esille! Pääset kyselyyn alla olevasta linkistä.