Kesto: 05:28
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 11.5.2023: Monipuolinen katsaus liiton eri toimintoihin

Viikon ajankohtaiskatsaus on monipuolinen katsaus liiton eri toiminnoista; asiaa löytyy senioreille, nuorille, yhden vanhemman perheille, chatpalvelun käyttäjille, lukutoukille ja kehitysyhteistyöstä kiinnostuneille.

Pohjoismaisen kuurojen seniorien tapaamisen ilmoittautuminen avattu

Pohjoismainen kuurojen seniorien tapaaminen 2023 pidetään Rovaniemellä, Suomen pohjoisimmassa kaupungissa 11.−16.9.2023. Luvassa on niin luontoretkeilyä, teemaluentoja, kulttuuriohjelmaa kuin vierailu Joulupukin Pajakylään. Tapahtumaan voi nyt ilmoittautua oheisen linkin kautta 10.6.2023 saakka. Jos tarvitset apua sähköisen ilmoittautumisen kanssa, ota yhteyttä aluetyöntekijä Asta Tikkaseen. Tapahtumaan otetaan yhteensä 80 osallistujaa.

Äänestä Pohjoismaisen nuorisoleirin ajankohdasta

Miltä kuulostaisi vauhdikas talvileiri lumisissa maisemissa? Vai leireiletkö mieluummin perinteisesti kesän lämmössä? Nyt voit itse vaikuttaa asiaan, sillä Pohjoismainen nuorisoleiri järjestää asiasta äänestyksen 70-vuotisjuhlansa kunniaksi! Pääset antamaan äänesi oheisesta linkistä 21.5 saakka. Leiri on suunnattu 18−35-vuotiaille.

Yhden vanhemman perhekurssi

Tuntuuko, että ideasi ja jaksamisesi arjen pyörittämiseen ovat vähentyneet? Haluatko saada uusia ideoita ja tukea elämäntilanteeseesi? Siinä tapauksessa meillä on sinulle hyviä uutisia, yhden vanhemman perhekurssille mahtuu edelleen mukaan! Pidähän kuitenkin kiirettä, sillä ilmoittautuminen päättyy jo kuluvan viikon perjantaina 12.5. Kurssi järjestetään 11.07.2023 – 14.07.2023 Vuorelan kylpylähotelli Kunnonpaikassa.

Kuurojen Liiton chatpalvelu päättyy

Kuurojen Liiton verkkosivujen chatpalvelu päättyy toukokuun viimeisenä päivänä vähäisen käytön vuoksi. Esimerkiksi videoyhteydenottoja on tullut vain muutama koko palvelun kaksivuotisen historian aikana. Chatin tilalle suunnitellaan muita yhteydenottotapoja, joista tiedotetaan myöhemmin.

Kymmenen kirveeniskua -kirjan esittelytilaisuus

Toimittaja Salla Fagerström törmäsi taannoin yli sata vuotta vanhaan rikosuutiseen, jonka mukaan kuuro piikatyttö Ida Saarinen souti joulukuun pimeydessä syrjäiselle luodolle ja tappoi vanhan mökinmuorin kirveellä. Vaiheikkaan oikeudenkäynnin jälkeen hänet tuomittiin julmasta ryöstömurhasta elinkautiseen. Kuulusteluissa Saarinen tunnusti murhan, mutta olivatko asiat todella sitä, miltä näyttävät?
Fagerströmin ”Kymmenen kirveeniskua” on kylmäävä true crime -mysteeri Selkämeren saaristosta. Samalla se avaa näkymän kuurojen epätasa-arvoiseen kohteluun ja puutteelliseen oikeusturvaan Suomen historiassa. Kirjan esittelytilaisuus järjestetään Valkeassa talossa 24.05.2023 kello 14.00 alkaen. Tilaisuus on kaikille avoin, ja tarjolla on sekä kakkua että kahvia. Tarjoilujen vuoksi pyydämme ilmoittautumaan etukäteen oheisella lomakkeella. Tervetuloa mukaan!

Salla on tällä hetkellä kuvausmatkalla Balkanilla, ja hän raportoi reissustaan säännöllisesti Kuurojen Liiton Facebook-sivulle lyhyiden videoiden muodossa. Muistakaa siis seurata liiton Facebook-sivuja, jos ette ole vielä niin tehneet!