Havainnekuva. Kim Simonsson: Vaeltaja, 2022. Kuva: Kim Simonsson
Kulttuuritapahtumat

Viittovat sammaljätit Amos Rexissä

Amos Rexin sisäpihalla, Lasipalatsinaukiolla ja Lasipalatsin Bio Rexin terassilla 29.4.–20.10.2024 esillä olevat Sammaljätit ovat ensimmäisiä Kim Simonssonin teoksia, joita nähdään ulkona Helsingin keskustassa.

Kim Simonssonin Sammaljätit muodostavat fantasianomaisista lapsihahmoista koostuvan yhteisön. Taiteilija on antanut jokaiselle lapselle oman tehtävän, jotka ovat kaikki yhtä tarpeellisia seurueen yhteiselon ylläpitämisen kannalta. Toiset kantavat selässään erilaisia työkaluja, kun taas toisen mukana kulkee eläimiä. Jätit kommunikoivat suomalaisella viittomakielellä.

Lapsuuteen liittyvät teemat ovat askarruttaneet taiteilijaa uran alkuvaiheista asti. Nykyään Simonssonin taiteelliseen työskentelyyn vaikuttaa myös havainnot vanhemmuudesta ja hänen omista lapsistaan. Sammaljäteissä näkyy myös taiteilijan kokemus viittomakielen parissa; Simonsson puhuu suomalaista viittomakieltä toisen lapsensa kanssa.

Viittovat sammaljätit Amos Rexissä

Lasipalatsi, Mannerheimintie, Helsinki, Suomi