Vammaispolitiikka 2020-luvulla. Miksi yhteiskunta pettää vammaiset? Helsingin yliopiston Tiedekulman Stage 30.9. klo 17-19.
Seminaarit, Webinaarit, Muut

Vammaispolitiikka 2020-luvulla: Miksi yhteiskunta pettää vammaiset?

Ajankohtaiseen tutkimustietoon perustuvaa keskustelua suomalaisesta vammaispolitiikasta ja vammaisten ihmisten asemasta. Tutkijat ja vammaiset ihmiset keskustelevat yhdessä lyhyiden alusten pohjalta. Loppuun on varattu aikaa yleisökeskustelulle.

Tilaisuus on avoin kaikille vammaisuudesta, vammaisten ihmisten yhteiskunnallisesta asemasta ja vammaispolitiikasta kiinnostuneille. Tervetulleita ovat niin järjestötoimijat, aktivistit, tutkijat, opiskelijat, vammaiset ihmiset kuin aivan kaikki muutkin aiheesta kiinnostuneet. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Keskustelu tulkataan suomalaiselle viittomakielelle Tiedekulmassa.

Tila on esteetön ja siellä on induktiosilmukka. Esteetön sisäänkäynti löytyy Yliopistonkadun ja Fabianinkadun kulmasta.

17.00–17.10: Avaus: Keitä ovat vammaiset ja mitä on vammaispolitiikka?

17.10–17.35: Vammaisuuden hierarkiat: saako niistä edes puhua?

17.35–18.00: Vammaisuuden representaatiot: millaista kuvaa vammaisuudesta tuotetaan?

18.00–18.25: Vammaisten syrjintä: mitä sille pitäisi tehdä?

18.25–19.00: Yleisökeskustelu Tiedekulmassa olevan yleisön kanssa.

Keskustelijat

Karoliina Ahonen on sosiaalieetikko ja teologian tohtori, joka on väitellyt suomalaisesta mielenterveyspolitiikasta vakavasti sairaiden ihmisoikeuksien näkökulmasta. Hän on työskennellyt pitkään asiantuntijatehtävissä vammais- ja potilasjärjestöissä. Häntä on kuultu asiantuntijana esimerkiksi uutta vammaispalvelulakia säädettäessä.

Ulla-Maija Kemppainen on insinööri, joka työskentelee venearkkitehtuuri- ja designtoimiston operatiivisena johtajana. Hän on päättyneellä urheilu-urallaan voittanut liikuntavammaisten ratamoottoripyöräilyn maailmanmestaruuden.

Riikka Leinonen on kirjoittanut yhdessä Sofia Tawastin kanssa syksyllä 2024 ilmestyneen tietokirjan ”Suuri valhe vammaisuudesta”. Hän on työskennellyt liikunnan, maisema- arkkitehtuurin, yhteiskuntatieteiden ja politiikan parissa.

Reeta Lindeman on C-Diversityn luova johtaja ja monimuotoisen työelämän asiantuntija sekä Paralympiakomitean yhteyspäällikkö. Hän on toiminut aiemmin esimerkiksi Kynnys ry:n varapuheenjohtajana.

Pauli Rautiainen on hyvinvointioikeuden dosentti, joka opettaa vammaisoikeutta niin juristeille kuin sosiaalityöntekijöille. Hän on tutkinut vammaisten ihmisten asemaan vaikuttavia oikeudellisia ja yhteiskuntapoliittisia kamppailuja. Häntä on kuultu asiantuntijana esimerkiksi uutta vammaispalvelulakia säädettäessä ja rakennetun ympäristön esteettömyyttä koskevan sääntelyn kehittämistarvetta arvioitaessa.

Tilaisuuden järjestää Itä-Suomen yliopiston Hyvinvointioikeuden keskuksen tutkimushanke Vammaisuus ja ihmisarvo, jonka on rahoittanut Suomen Akatemia. Tilaisuudessa esitellään hankkeen tutkimustuloksia.

Suora verkkolähetys.

Verkko-osoite: https://www.helsinki.fi/fi/tiedekulma

Kuurojen Liitto ei vastaa muutoksista. Seuraathan järjestäjän omaa tiedotusta.

Lisätietoja tapahtumasta

Yhteyshenkilö: