Tekstitys: Suomi

Ajankohtaiskatsaus 6.4.2023: asiaa nuorille ja senioreille

Viikon ajankohtaiskatsauksessa kerrotaan nuorten osalta avoinna olevasta nuorisosihteerin paikasta, sekä Hiljaisia ääniä -raportista. Seniorien osalta puolestaan kerrotaan pohjoismaisesta kuurojen seniorien tapaamisesta sekä etäkotihoidosta viittomakielisille.

Kuurojen Liitto hakee nuorisosihteeriä

Kuurojen Liitto hakee nuorisosihteeriä vakituiseen työsuhteeseen 2.5.2023 alkaen. Nuorisosihteerin tehtäviin kuuluvat muun muassa Kuurojen Liiton nuorisotyön leirien ja tapahtumien suunnittelu ja järjestäminen, nuorisotoimikunnan työn koordinointi sekä yhteistyö kotimaisten ja kansainvälisten kumppaneiden kanssa. Lisäksi nuorisosihteeri koordinoi suomalaisnuorten osallistumista viittomakielisten kansainvälisten verkostojen leireihin ja tapahtumiin. Hän osallistuu myös lasten ja nuorten oikeuksia koskevaan vaikuttamistyöhön.
Tehtävä edellyttää soveltuvaa koulutusta, kokemusta nuorisotyöstä, kuurojen yhteisön ja lasten oikeuksien tuntemusta sekä hyvää viittomakielen ja suomen kielen taitoa. Myös oma-aloitteisuus, itsenäinen työote, kyky tehdä yhteistyötä sekä hyvät vuorovaikutus- ja viestintätaidot katsotaan eduksi. Jos koet olevasi oikea henkilö tehtävään, lähetä vapaamuotoinen hakemus ja CV viimeistään 17.4.2023 oheisen linkin kautta. Onnea työnhakuun!

Pohjoismainen kuurojen seniorien tapaaminen 2023

Pohjoismainen kuurojen seniorien tapaaminen pidetään Rovaniemellä 11.-16.9.2023. Ohjelmaan kuuluvat kauniin ruska-ajan luontoretki, teemaluentoja, kulttuuriohjelmia sekä tietenkin pakollinen visiitti Joulupukin Pajakylään! Majoituspaikkana toimii Scandic Rovaniemi City Rovaniemen keskustassa. Tervetuloa mukaan!

Hiljaisia ääniä -raportti julkaistu

Raportissa tarkastellaan nuorten omia kokemuksia koronapandemian vaikutuksista hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin ja oppimiseen. Raportin tavoitteena on ollut nostaa esiin kokemuksia sellaisten nuorten joukosta, jotka usein jäävät yhteiskunnallisen päätöksenteon ulkopuolelle. Raportissa on käsitelty lyhyesti myös viittomakielisiä nuoria, joiden koulunkäyntiin ja osallisuuteen on liittynyt suuria haasteita jo ennen koronapandemiaa. Pandemian aikana monet tukitoimet katkesivat koulujen sulkeuduttua, ja tulkkauksen toteutus etäopetuksen aikana toteutui vaihtelevasti. Kun koulut taas avautuivat, teki maskin käyttäminen huulilta lukemisen mahdottomaksi, mikä puolestaan vaikeutti opetuksen seuraamista. Toisaalta etäyhteyksiä on opittu pandemian myötä hyödyntämään entistä paremmin esimerkiksi etätulkkauksessa, ja näiden uusien toimintatapojen käyttöä tulisi jatkaa myös pandemian jälkeen. Voit käydä lukemassa raportin oheisen linkin kautta. Kuuroja koskeva osuus alkaa sivulta 31.

Ikääntyneiden tilannekuva -seminaarin videotallenne katsottavissa

Osana seminaaria käsiteltiin myös viittomakielisten etäkotihoitoa. Etäkotihoidon asiakas saa itselleen helppokäyttöisen tabletin, jonka kautta hän voi hoitaa asioitaan tulkin välityksellä. Hoitaja vastaa tulkin varaamisesta, minkä jälkeen hän soittaa tulkin kanssa kuvapuhelun asiakkaan tabletille. Seminaarin tallenne on katsottavissa oheisen linkin kautta. Viittomakieltä käsittelevä osuus alkaa noin kahden ja puolen minuutin kohdalla, ja se kestää noin 20 minuuttia. Tilaisuus on tulkattu kokonaisuudessaan suomalaiselle viittomakielelle.