Tekstitys: Suomi

Tiedonsaanti kriisitilanteissa

Kuinka tekstipuhelupalvelu, viittomakielinen hätäilmoitus tai tulkkaus hätätilanteessa toimivat tänä vuonna?

Kuurojen Liiton liittokokous 2022 esitti julkilausumassaan huolensa kuurojen ja viittomakielisten turvattomuuden kokemuksesta erilaisissa kriisitilanteissa. Kuinka tiedonsaanti turvataan hätätilanteissa, kun tulkkausta on saatavilla vain virka-aikaan?

Sekä tekstipuhelipalvelun (TPP) että 112 viittomakielisen hätäpuhelupilotin toiminta oli vaarassa päättyä vuoden vaihteessa, mutta molempiin saatiin onneksi jatkoaika vuodelle 2023.

Kuinka palvelut nyt toimivat ja miltä niiden tulevaisuus näyttää? Entä kuka vastaa hätätulkkilistasta? Näihin kysymyksiin vastauksia selvittää toimittaja Nelli-Sofia Tarvajärvi. Haastattelussa Kuurojen Liiton erityisasiantuntija Marika Rönnberg.

Lisäksi ympärivuorokautisesti apua saa 112-hätätekstiviestillä, lisätietoja myös tästä palvelusta oheisesta linkistä.

Huom! Korjaus kirjoitusvirheeseen videon grafiikassa: tekstipuhelupalvelun oikea lyhenne on TPP.