Kesto: 07:30
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 15.2.2023: Viittomakieliset hyvinvointialueilla -kiertue seuraavaksi Joensuussa

Tämän viikon katsauksessa tietoa mm. viittomakielitekopalkinnosta ja tulevista tapahtumista. Lisäksi jäsenyhdistyksiltä toivotaan nyt ehdotuksia hallituksen jäseniksi.

Vuoden viittomakielitekopalkinto 2022 Signmarkille

Vuoden viittomakieliteko -tunnustuspalkinto myönnetään vuosittain henkilölle tai taholle, joka on ajanut viittomakielisten kielellisiä oikeuksia Suomessa, nostanut viittomakieliä näkyville ja edistänyt näin Suomen viittomakielten asemaa kuluvana vuonna. Vuoden 2022 palkinnon voittajaksi on valittu Signmark eli Marko Vuoriheimo, jonka osallistuminen Tanssii tähtien kanssa -kilpailuun jäi varmasti kaikkien mieleen! Vaikka voitto jäikin sivu suun, kuuron kilpailijan mukanaolo musiikkipainotteisessa ohjelmassa rikkoi aivan uusia raja-aitoja ja onnistui myös tekemään viittomakielestä kuuman puheenaiheen sosiaalisessa mediassa. Onnittelut Signmarkille!

Ehdotukset Kuurojen Liiton hallituksen jäseniksi

Kuurojen Liitto ry:n jäsenyhdistykset voivat tehdä omia ehdotuksiaan liiton hallituksen puheenjohtajaksi ja jäseniksi. Sekä puheenjohtaja että muut hallituksen jäsenet valitaan liittokokouksessa kesällä 2023. Ehdotukset voi lähettää joko kirjeenä tai sähköpostilla, tarkemmat ohjeet löytyvät oheisesta linkistä. Jos ehdotus lähetetään sähköpostitse, sen vastaanotosta tulee vielä vahvistusviesti.

Kaikki ehdotukset tulee lähettää viimeistään 31.3. mennessä. Ehdotuksessa täytyy tuoda esille, minkä yhdistyksen jäsen ehdokas on sekä tarjota lyhyt perustelu sille, miksi juuri kyseinen ehdokas olisi hyvä lisä hallitukseen. Yhdistys voi ehdottaa myös muuta kuin oman yhdistyksen jäsentä. Yhdistyksen pitää pyytää ehdotettavan henkilön suostumus ehdolle asettamiseen.

Jos yhdistysten ehdottamista henkilöistä ei löydy riittävästi sellaisia henkilöitä, joiden ehdokkuus takaa ehdot hallituksen tasapuolisesta kokoonpanosta, valiokunta voi etsiä sopivia ehdokkaita oma-aloitteisesti myös muilla tavoin.

Kaikki kuvaa!

Huomio kaikki lapset ja nuoret! Kaikki kuvaa -kilpailu on Suomen suurin elokuvakilpailu juuri teille! Tämän vuoden kilpailun pääteemana on kieli, ja kilpailuelokuvien tyyli on vapaa. Kilpailussa on kolme avointa sarjaa: 8–15-vuotiaat 16–19-vuotiaat sekä 20–23-vuotiaat. Kilpailuaika on 1.2.–31.3.2023. Lisätietoja ja ohjeita elokuvien teosta ja kilpailun säännöistä sekä ilmoittautumisesta oheisesta linkistä!

Lisäksi kilpailussa on oma sarja Kaikki kuvaa -työpajassa tehdyille elokuville. Työpaja on suunnattu 10−17-vuotiaille, ja se järjestetään 10.−12. maaliskuuta Valkeassa talossa. Tätä et missään tapauksessa halua missata, joten ilmoittaudu viimeistään 28.2. oheisen olevan linkin kautta!

Seniorien etätapahtuma

Kuurojen Liiton seniorityöryhmä järjestää etätapaamisen perjantaina 17.2. klo 13-14.30 Zoomissa. Tällä kertaa vieraaksi saapuu Mikaela Tillander, joka kertoo uutisista sekä Mikaela & Thomas-ohjelmasta. Tilaisuudessa on myös mahdollista esittää kysymyksiä sekä ehdottaa kiinnostavia ohjelma-aiheita.

Laittakaa ilmoittautumisviestiin oma nimenne ja sähköpostiosoitteenne ja lähettäkää se vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Aliisa Lehtoselle viimeistään perjantaina 17.2. klo 10 mennessä joko osoitteeseen aliisa.lehtonen@kuurojenliitto.fi tai numeroon 044-7525261. Kuurojen Liiton seniorityöryhmä toivottaa teidät tervetulleiksi!

Viittomakieliset hyvinvointialueilla -kiertue: Ensimmäisenä Joensuu

Kuurojen Liiton ja Suomen Kuurosokeat ry:n järjestämä hyvinvointialuekiertue jatkuu jo tällä viikolla Joensuun Seurakuntakeskuksessa osoitteessa Kirkkokatu 28. Kiertueella keskustellaan eri hyvinvointialueilla asuvien viittomakielisten ja kuurosokeiden kanssa sote-uudistuksesta ja oman hyvinvointialueen palveluista. Voit ilmoittautua joko oheisella lomakkeella tai lähettämällä tekstiviestin Kuurojen Liiton aluetyöntekijälle tai Suomen Kuurosokeat ry:n aluepalvelun työntekijöille. Joensuussa nähdään!

Viittomakielisen kirjaston uutuus

Lapsille suunnattu visual vernacular -tapahtuma järjestettiin Helsingissä 19.11.2022. Tapahtuman tavoitteena oli tarjota viittomakielisille lapsiperheille mahdollisuus sukeltaa viittomakielisen kulttuurin maailmaan ja tukea lasten esiintymistaitoja. Tapahtuman tallenne on nyt julkaistu Viittomakielisessä kirjastossa, joten käykäähän katsomassa!