Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 22.2.2023: Vaikuttamistyötä tehdään monella foorumilla

Tämän viikon katsauksessa tietoa mm. Opetushallituksen uudesta työryhmästä, Viittomakielen päivän webinaarista ja Vammaisfoorumin kannanotosta. Vaikuttamistyön teemojen lisäksi mukana tärkeää tietoa liiton apurahoista. Entä oletko jo tutustunut uutuusohjelmiimme?

Opetushallitus perusti viittomakielten ad hoc -asiantuntijaryhmän

Opetushallitus on asettanut viittomakielten ad hoc -asiantuntijaryhmän vuosiksi 2023−2026. Ohjausryhmän puheenjohtajiksi Opetushallitus on kutsunut johtaja Kaisa Alanteen Kuurojen Liitosta ja opetusneuvos Susanna Rajalan Opetushallituksesta.

Ryhmän tehtävänä on käsitellä muun muassa varhaiskasvatukseen, perusopetukseen ja oppimateriaaleihin liittyviä asioita viittomakielisten näkökulmasta. Asiantuntijaryhmä kokoontuu neljä kertaa vuodessa. Kuurojen Liiton edustajina mukana ovat myös ad hoc -ryhmän toisena varapuheenjohtajana toimiva, erityisasiantuntija Pirkko Selin-Grönlund, erityisasiantuntija Annika Aalto ja tutkija Leena Savolainen.

Valkeassa talossa juhlittiin uutta kirjaa

Sunnuntainen viittomakielen päivä sai jatkoa, kun Thomas Sandholm ja Sami Koski juhlistivat uunituoretta kirjaansa Thomas Sandholm – Syntynyt viittomaan Valkeassa talossa 13. helmikuuta. Esittelytilaisuudessa parivaljakko luki otteen kirjasta, antoi haastattelun sekä raapusti omistuskirjoituksia lukemattomille kirjan ostajille. Kuurojen Liitto esitti onnittelunsa ja SKS Kirjojen toimitusjohtaja Tero Norkola lausui pari sanaa. Voit käydä katsomassa sekä Sandholmin että Kosken mietteitä kirjasta ja sen tekoprosessista oheiselta videolta.

Kuurojen Liiton apurahoja haettavana

Kuurojen Liiton hallitus päättää liiton lahjoitusrahastosta ja Puro-Lemberg-rahastosta myönnettävistä apurahoista huhtikuun kokouksessaan. Tukea voidaan myöntää ensisijaisesti kuuroille henkilöille muun muassa opintoihin, opintomatkoihin, harrastustoimintaan sekä seminaareihin ja kongresseihin osallistumiseen.

Yhdistykset voivat saada tukea erityistarpeisiin ja erilaisten jäsenille tarkoitettujen tapahtumien järjestämisestä aiheutuviin kuluihin. Samalle yksityiselle henkilölle tai yhteisölle apurahaa ei myönnetä useampia kertoja peräkkäin.

Hakemukset on lähetettävä 5.4.2023 mennessä sähköpostilla hallituksen sihteerille osoitteeseen elina.pokki@kuurojenliitto.fi.

Tärkeitä teemoja viittomakielten juhlawebinaarissa – tallenne nyt katsottavissa

Viittomakielen päivän webinaari järjestettiin 10.2.2023. Tilaisuudessa käsiteltiin muun muassa vammaispalveluiden tilannetta sekä sitä, millä tavoin hallitusohjelman kirjaukset kuurojen oikeuksista ja viittomakielistä ovat toteutuneet. Myös viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessin ja suomenruotsalaisen viittomakielen elvytystyön viimeisimmät kuulumiset käytiin läpi. Lisäksi tilaisuudessa jaettiin Vuoden viittomakieliteko 2022 -palkinto, jonka pääsi vastaanottamaan Signmark eli Marko Vuoriheimo.

Tilaisuuden tallenne on katsottavissa 28.2.2023 asti Kuurojen Liiton Youtube-kanavalla. Webinaarin kielinä ovat suomalainen ja suomenruotsalainen viittomakieli sekä suomi ja ruotsi.

Vammaispolitiikkaa linjattava periaatepäätöksellä hallituskausia pidemmälle

Vammaisfoorumi ja eduskunnan vammaisasiain yhteistyöryhmä ovat julkaisseet yhteisen tiedotteen, jonka mukaan vammaispolitiikkaa on linjattava periaatepäätöksellä hallituskausia pidemmälle. Valtion suunnalta peräänkuulutetaan todellista sitoutumista toimenpiteisiin ja vammaispolitiikkaan. Ratkaisuksi tähän valtioneuvoston periaatepäätöstä vammaispolitiikasta. Periaatepäätös ei olisi alisteinen vaihtuville hallitusohjelmille eikä hallituskausille, vaan siinä katsotaan kauemmas tulevaisuuteen. Näin ollen myös sen velvoittavuus ja sitovuus ovat vahvempia.

Uutuuksia Viittomakielisessä kirjastossa

Kuurojen lehden järjestämä Rivien välissä -livejournalismitilaisuus järjestettiin 9.2.2023 jo kolmatta kertaa. Kolmeen osaan jaettu tallenne tapahtumasta on nyt katsottavissa Viittomakielisessä kirjastossa.

Viittomakielen päivän kunniaksi kirjastossa julkaistiin myös neljä uutta jaksoa Satulaatikko-sarjaan! Sadut viittoo Silva Belghiti, ja sadut on käännetty sekä puhuttu suomeksi. Sarja on tuotettu yhdessä Yle Lapset kanssa.

Kursilla on vielä kerran asiaa!

Kursilla on asiaa -ohjelmasarjan kolmas ja toistaiseksi viimeinen jakso on nyt myös katsottavissa. Jaksossa tutkiva journalistimme Sami Kursi selvittää perin pohjin, käytetäänkö liiton saamat lahjoitusvarat kahviin ja pullaan vai johonkin ihan muuhun.

Hyvää oloa ja voimaa -kurssi senioreille

Kurssilla perehdytään viittomakielisten palveluihin ja sosiaalisen hyvinvoinnin ylläpitämiseen. Saat erilaisia vinkkejä arkiasioiden hoitamiseen. Kurssiohjelmassa on myös liikunnallista toimintaa, ja saat tietoa siitä kuinka omaa kuntoa kannattaa ylläpitää. Vertaisryhmässä voit vaihtaa kokemuksia ja saada uusia ideoita kotiin vietäväksi. Mukaan mahtuu 12 senioria. Ilmoittautuminen päättyy 25.02.2023, joten nyt kannattaa pitää kiirettä jos haluat vielä mukaan!