Tekstitys: Suomi

Ajankohtaiskatsaus 26.1.2023: Yhdistystarinat-sarjassa vuorossa Vaasa

Tämän viikon katsauksen aiheina mm. Kelan tulkkauspalveluun liittyvät kirjalliset kysymykset sekä Kuurojen Liiton ja Vammaiskumppanuuden tekemä vastine virheelliseen uutisointiin.

Kirjallisia kysymyksiä tulkkauspalvelusta

Kirjallisten kysymysten taustalla on Kuurojen Liiton esittämä huoli Kelan tulkkauspalvelun ongelmista. Vuoden 2022 loppupuolella tulkki jäi löytymättä ennätyksellisesti lähes 9000 tilaukseen, ja ilman tulkkia jääneitä tilauksia oli lokakuuhun 2022 mennessä noin 29 prosenttia enemmän kuin vuonna 2021.

Ensimmäisestä kirjallisesta kysymyksestä vastasi kansanedustaja Ari Koponen (ps), joka kysyi hallitukselta, aikooko tämä kehittää Kelan tulkkauspalveluiden toimivuutta, ja jos aikoo, niin millä aikataululla ja mitä toimenpiteitä hallitus tulee tekemään tilanteen korjaamiseksi. Lisäksi Koponen halusi tietää, tunnistaako ja tunnustaako hallitus tulkkausalan ongelmat.

Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru totesi vastauksessa, että hallituksen tavoitteena on sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittäminen ja että osana tätä kehittämistyötä hallitus on selvittänyt myös Kelan hallintoa ja sen järjestämien palveluiden toimivuutta. Palveluiden järjestämistä on kuulemma myös mahdollista parantaa olemassa olevan kilpailutusmallin pohjalta ilman, että lakiin tarvitsisi tehdä muutoksia.

Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd) puolestaan esitti hallitukselle kysymyksen siitä, miten hallitus aikoo ratkaista Kelan tulkkauspalvelussa ilmenneet ongelmat ja aikooko hallitus tehdä pitkään viivästynyttä tulkkauspalvelun kokonaisarviointia.

Lisätietoja molemmista kysymyksistä oheisista linkeistä.

Kuurojen Liiton ja Vammaiskumppanuuden vastine esitettyihin väitteisiin

Kuurojen Liitto ja Vammaiskumppanuus haluavat korjata Talouselämän ja Helsingin Sanomien artikkeleissa 16.1.2023 esitettyjä väitteitä kehitysyhteistyöhankkeessa tapahtuneesta seksuaalisesta hyväksikäytöstä vuonna 2019. Hyväksikäyttö on tapahtunut Kuurojen Liiton kumppanin organisaatiossa. Tapaus on ollut poliisitutkinnassa ja yksi henkilö on tuomittu hyväksikäytöstä vankeuteen.

Kuurojen Liitto teki oikaisuvaatimuksen virheellisestä tiedosta koskien Helsingin Sanomien juttua, jossa väitetään, ettei liitto olisi kertonut asiasta ulkoministeriölle. Väitteen mukaan ulkoministeriö olisi saanut tiedon vasta vuoden päästä, kun se pyysi selvitystä asiasta Vammaiskumppanuudelta. Artikkelissa vihjaillaan myös, että tapausta olisi haluttu pimittää mainehaitan vuoksi. Kumpikaan väitteistä ei pidä paikkaansa. Ensiksikin tieto häirintäepäilystä on tullut ulkoministeriön tietoon järjestöjen itsensä antamassa vuosiraportissa elokuussa 2020. Tietoja ei siis ole jätetty kertomatta, vaan ne on tuotu esille noin kahdeksan kuukauden sisällä heti epäilyn tultua ilmi. Sen sijaan häirintäilmoitus tehtiin vasta myöhemmin ulkoministeriön pyynnöstä. Toiseksi hyväksikäyttötapausta ei ole haluttu aktiivisesti tuoda julkisuuteen asian arkaluontoisuuden ja uhrien suojelemisen vuoksi.

Helsingin Sanomat korjasi virheen verkkojulkaisussa ja julkaisi oikaisun lehdessä 20.1.

Vastine on luettavissa kokonaisuudessaan oheisesta linkistä.

Yhdistystarinat, osa 3: Vaasan Kuurojen Yhdistys

Viittomakielisen kirjaston Yhdistystarinat-sarjan kolmannessa osassa matkustetaan Vaasaan, jonka kuurojen yhdistyksen perinteet yltävät yli 100 vuoden taakse. Jaksossa esitellään yhdistyksen toimintaa ennen ja nyt, tavataan sen jäseniä ja kuullaan heidän tarinoitaan. Käykäähän katsomassa!

Yhdistystarinat-sarja jatkuu myös Kuurojen lehdessä.

Kaikki kuvaa -leiri

Oletko koskaan miettinyt, miten elokuvia tehdään? Oletko kenties halunnut joskus tehdä oman elokuvan? Nyt se on mahdollista, sillä 10−17-vuotiaille lapsille suunnatulla leirillä tehdään yhdessä  elokuva alusta loppuun kokeneiden ammattilaisten opastuksella! Työpajassa tehdyt elokuvat lähtevät mukaan Suomen suurimpaan elokuvakilpailuun, jossa on mukana myös monia muita lasten ja nuorten tekemiä elokuvia. Lisäksi leiriläisten tekemät elokuvat osallistuvat syksyllä järjestettävään Viittomakieliseen filmifestivaaliin!

Leiri järjestetään Valkeassa talossa 10.03. – 12.03.2023. Osallistumismaksu on 50 euroa. Viimeinen ilmoittautumispäivä on 28.02., joten ehdit vielä hyvin mukaan!

Kuurojen kansanopiston kevään kurssitarjonta

Kansanopiston kevään kursseille voi nyt ilmoittautua, ja kurssitarjonnasta löytyy varmasti jokaiselle jotain! Kurssien aiheina ovat muun muassa kuvien käyttö kommunikoinnissa, viittomakielinen vuorovaikutus sekä kuurosokeustyön perusteet. Myös huonokuuloisille maahanmuuttajille on luvassa oma kurssinsa, jossa perehdytään sekä suomen kielen että suomalaisen viittomakielen alkeisiin. Kursseihin voit käydä tutustumassa tarkemmin oheisen linkin kautta.