Malawin ensimmäinen viittomakielen sanakirja julkaistiin

Kuurojen Liiton yhteistyö Malawin kuurojen liiton MANADin kanssa on jatkunut vuodesta 2008 lähtien ja sen yhtenä merkittävänä etappina voidaan pitää malawilaisen viittomakielen sanakirjan valmistumista kolmivuotisen työn tuloksena.

Historian ensimmäinen yhteisölähtöinen malawilaisen viittomakielen sanakirja sisältää 486 viittoma-artikkelia sekä 107 viittoma- ja lausevideota. Viittoma-artikkelit on jaettu 18 eri aihepiiriin. Lisäksi kirjassa on perustietoartikkeleita viittomakielestä, Malawin viittomakielen historiasta ja sanakirjatyön vaiheista. Sanakirjatyössä hyödynnettiin Kuurojen Liiton Balkanin hankkeiden viittomakielityön kokemuksia ja menetelmiä (kts. Working Together-käsikirja).

– Viittomakielen tutkimuksen ensimmäinen etappi on saavutettu Malawissa. Koko Malawin kuurojen yhteisö on osallistettu sanakirjatyöhön. Sanakirjalla on valtava merkitys kuurojen yhteisön kielitietoisuuden ja kieli- ja kulttuuri-identiteetti vahvistumisessa. Viittomakielen asema tulee epäilemättä vahvistumaan jatkossa myös lainsäädännöllisesti, mikä edistää kuurojen ihmisoikeuksien toteutumista sekä yhdenvertaisuutta Malawissa, toteaa Jarkko Keränen, Malawin sanakirjahankkeessa toiminut Kuurojen Liiton asiantuntija.

Sanakirja julkaistaan eri formaateissa: kirjana, muistitikulla ja myöhemmin verkossa. Englannin ohella sanakirjan artikkelit on käännetty chichewan kielelle, joka on Malawin toinen virallinen kieli. Kaiken kruunuksi Malawin tasavallan presidentti Lazarus Chakwera on kirjoittanut esipuheen sanakirjaan.

Sanakirjan julkaisutilaisuus järjestettiin 24.11.2022 Malawin yliopistolla (University of Malawi).

Yhteistyö jatkuu Malawissa

Laaja-alainen MANADin kehittämistyö sekä viittomakielen tutkimus ja -dokumentointi jatkuu Kuurojen Liiton tuella Malawissa ainakin vuoteen 2025 saakka osana Suomen ulkoministeriön rahoittamaa Vammaiskumppanuus ohjelmaa.

– Kuurojen Liiton sitoutuminen yhteistyöhön jatkuu edelleen. MANADin edunvalvonta ja järjestön toiminnan laaja-alainen vahvistaminen ovat edelleen yhteistyön keskiössä. Viittomakielen tutkimuksen turvaamisen ohella tehdään jatkossa työtä myös viittomakielen opetuksen ja tulkkipalvelujen kehittämiseksi, kertoo Kuurojen Liiton hankevastaava Ossi Oinonen.

Yhteistyön viime vaiheessa on kehitetty erityisesti järjestön nais- ja nuorisotyötä. Tavoitteena on lisätä kuurojen naisten osallistumista järjestön toimintaan ja päätöksen tekoon. Kuurojen Liiton hankkeen tuella on käynnistetty myös kuurojen lasten varhaista tukitoimintaa mm. yhteistyössä neuvoloiden kanssa.

MANAD on saavuttanut vahvan aseman Malawin järjestökentässä ja  kuurojen yhdistystoiminnan ja yhteisön voimaantumisen myötä on liiton jäsenmäärä kasvanut viime vuosina huomattavasti.