OPH:n Tulkitsemis- ja tulkkauspalvelut -sivu älypuhelimessa. Taustalla näkyy luokkahuone.

Opetushallituksen verkkosivuilla julkaistu ohjeistus tulkitsemis- ja tulkkauspalveluista

Uuteen verkkosivukokonaisuuteen on koottu yhteen ohjeistukset varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen tulkitsemispalvelusta, vammaisten henkilöiden perusopetuksen jälkeisestä tulkkauspalvelusta sekä maahanmuuttotaustaisten tulkkauksesta.

Ohjeistus on tarkoitettu kaikille varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen järjestäjille sekä sidosryhmille.

Lainsäädännön mukaan tulkitsemis- ja tulkkauspalvelut kuuluvat kaikille niitä tarvitseville, ja niitä tulisi toteuttaa valtakunnallisesti samoilla periaatteilla. Tulkitsemis- ja tulkkauspalvelut antavat lapsille, oppilaille ja opiskelijoille mahdollisuuden yhdenvertaiseen osallistumiseen.

Ohjeistukset kolmeen eri palveluun

Opetushallituksen verkkosivukokonaisuuteen kuuluu kolmen eri palvelun ohjeistukset: tulkitsemispalvelu varhaiskasvatuksessa ja esi- ja perusopetuksessa, vammaisten henkilöiden perusopetuksen jälkeinen tulkkauspalvelu sekä maahanmuuttotaustaisten tulkkaus. Ohjeistuksiin sisältyvät sekä lakiin perustuvat velvoitteet, palvelun tarpeen arvioinnin ja järjestämisen periaatteet sekä konkreettiset ohjeet tulkin kanssa työskentelyn tueksi.

Ohjeistuksessa tuodaan esiin periaatteet, joiden mukaisesti tulkitsemis- ja tulkkauspalveluja koskevat päätökset tulee tehdä. Varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa tulkitsemisen järjestäminen on opetuksen järjestäjän eli useimmiten kunnan vastuulla ja palvelu toteutetaan varhaiskasvatuksen tai opetuksen järjestäjän päätöksellä. Perusopetuksen jälkeisestä tulkkauksesta päätöksen tekee puolestaan Kela, tai joissain tapauksessa hyvinvointialue. Maahanmuuttotaustaisten huoltajien tulkkausten järjestäminen ja kustannusvastuu kuuluu kunnalle.

Tulkitsemispalvelut vaihtelevat ympäri Suomen

Opetushallitus kertoo, että tarve tulkitsemis- ja tulkkauspalveluiden järjestämistä koskevien tietojen kokoamiselle yhteen on tullut kentältä. Tulkitsemispalveluiden järjestämisessä on ollut eri kunnissa eriäviä päätöksiä ja käytänteitä. Ohjeistuksen toivotaan saavuttavan laajasti kaikki palveluita järjestävät tahot.

Kuurojen Liiton oikeuksienvalvonnan huomioita

Kuurojen Liiton erityisasiantuntija Marika Rönnberg on lähettänyt tiedustelun Kelaan koskien kohtaa ”Aikuisten perusopetukseen ei sovelleta perusopetuslain 31 §:ää. Tulkitsemispalvelua aikuisten perusopetukseen voi hakea vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista annetun lain (vammaispalvelulaki) nojalla hyvinvointialueelta.”.

– Jos perusopetuslaki sulkee aikuisten perusopetuksen alta tulkitsemista tarvitsevan, niin pitäisi hakea vammaispalvelulain perusteella tulkkia itselleen. Vammaispalvelulaissa ei kuitenkaan ole sellaista pykälää, jossa puhuttaisiin tulkkauksesta yhtään mitään. Tulkkauspalvelulakiin on kirjattu perusopetuksen jälkeisen opiskelun tulkkaus Kelan vastuulle, eli mikäli aikuisten perusopetus ei kuulu perusopetuslain alle, niin onko se tilanne, jossa Kela hoitaakin tulkkauksen toissijaisen vastuun nojalla, pohtii Rönnberg.