Kosovo sai ensimmäisen viittomakielen verkkosanakirjan

Kuurojen Liiton kehitysyhteistyössä iloittiin merkittävästä etapista yhdessä Kosovon kuurojen liiton kanssa.

Kosovon ensimmäinen viittomakielen verkkosanakirja julkaistiin kansainvälisellä kuurojen viikolla 25. syyskuuta.  Verkkosanakirja löytyy osoitteesta: www.gjshk.org .

Verkkosanakirja sisältää 2.700 viittomaa ja 150 esimerkkilausetta, ja artikkelihaun voi tehdä sekä viittomakielellä että albaniankielellä. Sivuston kielioppiosiota täydennetään ensi vuonna. Sivustosta löytyy myös perustietoa mm. kuuroista ja viittomakielistä.

Verkkosanakirjan julkaisutilaisuudessa Pristinassa paikalla oli myös Suomen suurlähettiläs Pia Stjernvall, joka antoi puheessaan runsaasti kiitosta Suomen ja Kosovon kuurojen liittojen yhteistyölle.

Verkkosanakirja on jatkoa monivuotiselle viittomakieli- ja sanakirjatyölle, jonka pohjalta on aiemmin julkaistu DVD- ja kirjaversio vuonna 2012. Kuurojen Liitto on tehnyt yhteistyötä Kosovon kuurojen liiton (Kosovar Association of the Deaf, KAD) kanssa jo vuodesta 2003.

Kuurojen Liiton kehitysyhteistyöhanke Kosovossa on osa Vammaiskumppanuus-ohjelmaa, ja sitä rahoittaa ulkoministeriö.