Pi! viittomakielisessä EXPOssa yritykset ja järjestöt pääsivät esille

Lokakuun kolmantena päivänä Vantaan Tikkurilan Heurekaan kokoontui viittomakielisiä yrittäjiä ja järjestöjä esittelemään toimintaansa ja verkostoitumaan. PI! EXPO järjestettiin nyt toista kertaa, ensimmäinen kerta oli vuonna 2017.

Messutapahtuman nimi ”Pi!” tulee suomalaisen viittomakielen viittomasta ”täsmälleen”.

Heureka tarjosi sopivat puitteet tapahtumalle auditorioineen ja messualueineen. Messualueella oli isoja televisioita, joista messualueella kiertelijät pystyivät samalla seuraamaan auditorion tapahtumia. Auditoriossa pidettiin muun muassa Teatteri Totin järjestämä foorumi ja Ursa Minorin paneelikeskustelu.

Tämän vuoden viittomakielisessä messutapahtumassa kävi noin 100 vierailijaa. Paikalla oli 13 esittelypöytää; Evantia, KL-support, Kuurojen Maailmanliitto WFD, Coda Finland, Suvi – viittomakielinen sanakirja ja viittomakielinen kielineuvonta, Signwiki, Kuurojen palvelusäätiön Poveri-ohjelma, Kalle´s Honey, Viittomakielinen kirjasto ja Kuurojen Video, Humak, Young Living, Teatteri Totti ja Ursa Minor.

– Olen tyytyväinen tapahtuman toteutukseen. Korona toi haasteita järjestelyihin, mutta toteutimme tapahtuman parhaamme mukaan. Toivon ensi kerraksi enemmän esittelypöytiä, ei tarvitse olla omaa yritystä voidakseen esitellä esimerkiksi omia taidetöitään. Rohkeasti vain mukaan ensi kerralla, toivoo kulttuurituottaja Teemu Lipasti-Sjöroos.

Tapahtuman päätteeksi vierailijat pääsivät samalla messulipulla tutustumaan Heurekan näyttelyihin. Pi! Viittomakielinen EXPO toteutettiin Kuurojen Liiton kulttuurituotannon, Teatteri Totin ja Ursa Minorin yhteistyönä.