Kelan tulkkauspalvelussa alkamassa uusi sopimuskausi
Uusi sopimuskausi käynnistyy 1.4. ja tuo muutoksia tulkkauspalveluihin.
Huhtikuun alussa osa tulkeista vaihtuu toisiin, sillä kaikki nykyiset tulkit eivät saaneet uutta sopimusta, ja jäävät siksi pois tulkkauspalvelusta. Kela on luvannut ottaa kaikkiin niihin asiakkaisiin yhteyttä, joiden tulkkilistalta poistuu uuden sopimuskauden myötä tulkkeja. Kelan kotisivuilta löydät lisätietoja uusista palveluntuottajista ja tulkeista.
Uuden kauden myötä eli 1.4. alkaen tulkkitilaus voi ylittää varatun ajan 30 minuutilla ilman erillistä lisäajan pyyntöä. On kuitenkin hyvä muistaa, että tulkilla saattaa olla toinen tulkkitilaus eikä siksi voi pidentää etukäteen varattua aikaa. Tilausta tehdessä kannattaa siis tehdä varaus riittävän pitkäksi ajaksi.
Muutoksia etätulkkauksessa
Poikkeusaikana kaikki tulkit saivat tuottaa etätulkkausta. Käytettävä ohjelma oli myös sovittavissa asiakkaan ja tulkin kesken.
Tilanne muuttuu 1.4., jonka jälkeen etätulkkausta tuottavat vain Kelan kilpailutuksessa valitsemat tulkkausalan yritykset. Kaikki tulkit eivät siis jatkossa ole vapaasti tilattavissa etätulkkaukseen. Kela lisää kotisivuilleen pian tiedon etätulkkausta tuottavista palveluntuottajista ja heidän käytössään olevista ohjelmista. Tarkista siis, saavatko tulkkilistalle valitsemasi tulkit tehdä etätulkkausta.
Jatkossa jo tilauksessa tulee kertoa, mikäli haluaa tulkkauksen etätulkkauksena ja mitä ohjelmaa käyttäen. Huom! Etätulkkausta tehdään vain niillä ohjelmilla, jotka Kela on hyväksynyt riittävän tietoturvallisiksi.
Lisäksi on hyvä huomioida tulkkitoivetta/tulkkilistaa tehdessä, että palveluntarjoajilla on käytössä eri ohjelmia. Tulkkilistalleen saa kuitenkin etätulkkauksen osalta lisätä tulkkeja koko hankinta-alueelta. Näin turvataan se, että kaikilla on mahdollisuus halutessaan käyttää etätulkkausta itselleen sopivalla ohjelmalla.
Etätulkkausta saa käyttää myös ulkomaan matkoilla, ja silloin erillistä ulkomaan matkan tulkkauspäätöstä ei tarvita. Huomioi kuitenkin, että jokaisessa maassa on erilaiset käytännöt datakäytön laskuttamisesta ja etätulkkaus ulkomailla voi nostaa puhelinlaskuasi suuresti.
Opastusta etätulkkauksen käyttöön
Kela tarjoaa myös tukea ja opastusta etätulkkauksen käyttöön. Mikäli haluaisit käyttää etätulkkausta, mutta et ole varma, miten etätulkkaus toimii tai mikä ohjelma sinulle olisi hyvä, ota yhteys Kelaan.
Mikäli haluaisit käyttää etätulkkausta, mutta sinulla ei ole mitään siihen sopivaa laitteistoa, voit hakea oikeutta käyttää Kelan laitteistoa ja tietoliikenneyhteyttä etätulkkauksiin.
Kelaan voi ottaa yhteyttä kaikissa tulkkauspalveluun liittyvissä asioissa. Etäpalvelu palvelee suomalaisella viittomakielellä ma-pe klo 7.30-20 ja la klo 8-15. Etäpalvelussa onnistuvat myös tulkkitilaukset sekä lyhyet etätulkkaukset.