Kelan lainvastaiset rajaukset vaikeuttavat kuurojen elämää

TIEDOTE

Viittomakieliselle kuurolle tulkkauspalvelu on avain toimimiseen yhdenvertaisena kansalaisena arjessa, töissä ja opinnoissa. Tulkkauspalvelua koskevan lainsäädäntömme pitäisi olla maailman huippua. Kuitenkin Kelan tapa tulkita ja toteuttaa lakeja rikkoo lainsäätäjien tarkoitusta ja ajaa viittomakieliset ahdinkoon. Työelämätulkkauksen sekavuus ja Kelan ilmoittamat uudet rajaukset käytännössä estävät yhdenvertaisuuden toteutumista.

Suomessa vammaisten tulkkauspalvelusta on vuodesta 2010 alkaen vastannut Kela. Palvelun toteuttamisessa on ollut monenlaisia haasteita vuosien varrella, mutta tilanteen parantumisen sijaan ongelmat ovat viime vuosina vain kärjistyneet. Viimeisimpänä takaiskuna Kela on päättänyt lain ja sen hengen vastaisesti sulkea erilaiset tallenteet, tv-ohjelmat ja podcastit tulkkauspalvelun ulkopuolelle. Tämä on herättänyt tyrmistystä palvelun käyttäjissä; erityisesti kuurosokeat asiakkaat ovat jääneet pulaan. Vaikka Kela onkin nyt ilmoittanut, että työelämään ja opintoihin liittyen asiassa voidaan tarvittaessa joustaa, on tilanne edelleen epäselvä: milloin tulkkaaminen on sallittua ja kuka siitä päättää.

Toinen valtava ongelmakohta on työelämätulkkaus. Asiasta on keskustelu Kelan kanssa jo vuosia ja sinä aikana osa kuuroista on jopa joutunut luopumaan työpaikastaan tulkkauspalvelun toimimattomuuden vuoksi. Ratkaisuksi on ehdotettu opiskelutulkkauksessa jo käytössä olevaa ja hyväksi todettua mallia, mutta Kela ei ole toistaiseksi osoittanut kiinnostusta tilanteen korjaamiseen tällä tavalla.

Kolmas kipukohta on tulkkausten välitys. Tulkit ja asiakkaat eivät löydä toisiaan; tulkkauksia perutaan silloinkin, kun tulkki olisi vapaana ja odottaa työtilauksia. Suomenruotsalaista viittomakieltä osaavat tulkit ovat suomalaisen viittomakielen tilauksissa ja samaan aikaan suomenruotsalainen kuuro joutuu sinnittelemään suomalaisen viittomakielen tulkin kanssa tilanteissa, jossa puhuttukin kieli on ruotsi. Asiaa voisi korjata pidentämällä välitysjaksoa nykyisestä neljästä viikosta. Välitysohjelma tulisi myös uusia niin, että asiakas näkisi jo tilausta tehdessään, milloin tulkkeja olisi vapaana.

Kela on käynnistämässä nyt uutta tulkkauspalvelun kilpailutusta. Kuurojen Liitto vaatii, että ennen hankinnan avaamista on tarkistettava palvelua koskevaa kriteeristöä yhteistyössä alan järjestöjen, tulkkauspalvelua tarjoavien yritysten ja asiakkaiden kanssa. Vuoropuhelun tulee olla todellista, ja asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden näkyä palvelun suunnittelussa. Huonosti toimiva palvelu ei voi olla kenenkään etu.

Liitto on jo pitkään saanut runsaasti yhteydenottoja tulkkauspalvelun ongelmista, mutta viimeisen vuoden aikana yhteydenottojen määrä on suorastaan räjähtänyt. Räikeimpiä tapauksia on dokumentoitu kansalaisliike StopKelan verkkosivulle: https://stopkela.org/

Kuurojen Liitto on tehnyt tulkkausongelmiin liittyen useita valituksia ja kanteluita. Lisäksi liitto on jo aiemmin esittänyt sosiaali- ja terveysministeriölle vaatimuksen tulkkauspalvelun pikaisesta kokonaisarvioinnista. Yhteensä 17 järjestöä allekirjoitti 4.3.2024 vetoomuksen arvioinnin kiireellisestä käynnistämisestä ja se on luettavissa kokonaisuudessaan: https://kuurojenliitto.fi/ajankohtaista/vetoomus-vammaisten-tulkkauspalveluiden-kokonaistilanteen-arviointi-kaynnistettava-pikaisesti/

Sosiaali- ja terveysministeriö järjestää aiheesta tapaamisen 16.4.2024.