Kuva: Hanne Salonen / Eduskunta

Kantelu Kelan tulkkauspalvelun linjauksesta

Kuurojen Liitto ja 12 muuta järjestöä tekivät kesäkuussa kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle viittomakielen tulkkauksen linjauksesta.

Ennen lomakauden alkua jätetyssä kantelussa (19.6.2024) allekirjoittajajärjestöt pyysivät eduskunnan oikeusasiamiestä arvioimaan Kelan maaliskuussa tekemän linjauksen laillisuutta. Linjauksen mukaan ääni- ja kuvatallenteiden tulkkaus ei tulkkauspalvelulain mukaan kuulu Kelan vastuulle.

Kantelussa todetaan, että Kela tulkitsee lakia virheellisesti ja kaventaa merkittävällä tavalla vammaisten henkilöiden osallisuutta sekä subjektiivista oikeutta saada tulkkauspalvelua. Tulkkauspalvelulaki, sen esityöt tai oikeuskäytäntö eivät tue Kelan esittämää kantaa. Toimeenpanossa lakeja tulee aina tulkita perus- ja ihmisoikeusmyönteisesti, ts. toimeenpano ei saa olla ristiriidassa YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan yleissopimuksen, perustuslain tai yhdenvertaisuuslain kanssa. Kelan uusi tulkinta on syrjivä, sillä se kohtelee tulkkauspalveluun oikeutettuja keskenäänkin eriarvoisesti.

Linjaus rikkoo myös hyvän hallinnon oikeusperiaatteita. Asiakkaalla on luottamuksensuojan mukaisesti oikeus odottaa viranomaiselta oikeita, oikeasuhtaisia ja lain mukaisia päätöksiä sekä luottaa siihen, että päätökset ovat pysyviä. Tulkinta on vastoin suhteellisuusperiaatetta, sillä se rajoittaa subjektiivista oikeutta käyttää tulkkauspalvelua yksilöllisten tarpeiden mukaan ilman, että rajoitus olisi välttämätön.

Allekirjoittajat:

Finlandssvenska teckenspråkiga rf
Kehitysvammaisten Tukiliitto ry
Kehitysvammaliitto ry
Kuuloliitto ry
Kuulovammaisten Lasten Vanhempien Liitto ry
Kuurojen Liitto ry
Kuurojen Palvelusäätiö sr
Kynnys ry
LapCI ry
Puhevammaisten vertaistuki ry
Suomen CP-liitto ry
Suomen Kuurosokeat ry
Svenska Hörselförbundet rf

Kantelu on luettavissa kokonaisuudessaan oheisesta linkistä.

Tiedotamme lisää aiheesta, kun eduskunnan oikeusasiamies on antanut kanteluun vastauksen.