Nyt juhlitaan kansainvälistä kuurojen viikkoa – viikon kohokohtana Verkkobileet

Syyskuun viimeisellä viikolla 21.-27.9. vietetään kansainvälistä kuurojen viikkoa. Lisäksi keskiviikkona 23.9. juhlitaan YK:n kansainvälistä viittomakielten päivää. Viikon juhlahumun kruunaa viittomakieliset verkkobileet, johon kaikki ovat tervetulleita.

Kuurojen Liitto toteuttaa jo perinteeksi muodostuneen suoran Verkkobileet-juhlalähetyksen 25.9. klo 18-20. Viihteellinen viittomakielinen show on katsottavissa suorana osoitteessa: www.kuurojenliitto.fi

Kaikki esitykset tulkataan myös suomeksi, joten verkkobileisiin ovat tervetulleita osallistumaan kaikki! Bileet järjestetään jo seitsemättä kertaa ja tähtiesiintyjänä on tänä vuonna viittomakielinen rap-artisti Signmark. Luvassa on myös viittomakielistä runoutta sekä hulvaton sketsikilpailu. Bileistä on muodostunut jo ilmiö, ja lähetystä katsotaan juhlatunnelmissa ympäri Suomea ja maailmaa.

Kansainväliselle kuurojen viikolle osuu myös YK:n julistama viittomakielten päivä (23.9.), jota juhlitaan nyt kolmatta kertaa.

Kansainvälistä kuurojen päivää on vietetty jo vuodesta 1958. Myöhemmin päivä laajentui nykyiseen viikon muotoon. Kansainvälisen kuurojen viikon ytimessä on maailman kuurojen yhteenkuuluvuus ja solidaarisuus sekä tämän vahvan yhteisöllisyyden juhlistaminen yhdessä muun maailman kanssa. Juhlaviikolla halutaan myös tukea ja vahvistaa edunvalvontatyötä kuurojen ja kaikkien viittomakielisten oikeuksien parantamiseksi eri puolilla maailmaa.