Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 8.12.2023: Kohti joulutunnelmaa

Viikon ajankohtaiskatsauksessa muun muassa piipahdetaan Jyväskylässä yliopiston viittomakielen koulutuksen ja tutkimuksen 30-vuotisseminaarissa, muistutetaan tilaamaan liiton uutiskirje, sekä kohotetaan joulutunnelmaa.

Viittomakielen tutkimuksen ja opetuksen juhlapäivä

Viittomakielen tutkimusta ja opetusta on nyt tehty Jyväskylän yliopistossa 30 vuoden ajan. 23. marraskuuta 2023 yliopistolla pidettiin seminaari, jossa luotiin katsaus historiaan ja nykypäivään. Samalla tilaisuus toimi myös pitkään toimineen VIKKE-hankkeen päätösseminaarina. Yli satapäisen yleisön keränneessä seminaarissa muisteltiin Jyväskylän yliopiston viittomakielen tutkimuksen ja koulutuksen vaiheikasta taivalta ja juhlistettiin 10 vuotta sitten perustettua Viittomakielen keskusta. Katso videoltamme seminaaripäivän tunnelmia ja galluphaastattelut! Video on tekstitetty suomeksi.

Tilaa Kuurojen Liiton uutiskirje

Kuurojen Liiton maksuton uutiskirje on kanava, jonka kautta saat tiedon viittomakielisen yhteisön ajankohtaisista uutisista ja tapahtumista. Käy siis täyttämässä tilauslomake oheisen linkin kautta, niin saat uutiskirjeen automaattisesti suoraan omaan sähköpostilaatikkoosi kerran kuukaudessa! Voit tilata uutiskirjeen myös ruotsinkielisenä.

Kuurojen Videon uusi ohjelma

Turvallisemman tilan periaatteesta puhutaan monessa paikassa, mutta mitä se oikeastaan tarkoittaa? Voiko turvallisempaa tilaa vaatia, vaikka tilaisuuden järjestäjä ei ole siitä erikseen ilmoittanut? Tule Annen kanssa ottamaan selvää! Ohjelmassa haastateltavina ovat yhdenvertaisuuskouluttaja Javiera Marchant Aedo sekä Ursa Minorin taiteellinen johtaja Noora Karjalainen.

Uusia jaksoja suosittuun lastensarjaan

Viitotaan Maisan ja Lauran kanssa -lastensarjaan on ilmestynyt neljä uutta jaksoa! Jaksoissa seurataan Maisan ja naapuriin muuttaneen Nooran seikkailuja. Sarjan viimeisessä jaksossa joulu on lähestymässä, ja tytöt löytävät tallin ylisiltä tontun muistikirjan – vaan mitä sitten tapahtuukaan? Se selviää vain katsomalla! Kaikkiaan sarja koostuu 12 jaksosta, ja ne ovat nähtävissä Viittomakielisen Kirjaston lisäksi myös Yle Areenassa.

Viittomakielinen joulukalenteri

Joulukuu on täällä taas, mikä tarkoittaa sitä, että joulu ihan kohta ovella! Joulunodotuksen tunnelmiin pääset helposti Viittomakielisen Kirjaston joulukalenterin muodossa. Tämänvuotinen kalenteri on toteutettu yhdessä Pitäjänmäen koulun viittomakielisten oppilaiden ja henkilökunnan kanssa. Voit seurata kalenteria oheisen linkin kautta.

Koko perheen pikkujoulut

Tervetuloa kuulo- ja viittomakielialan järjestöjen yhteisiin pikkujouluihin! Tapahtuma järjestetään 09.12.2023 kello 13.00–16.00, ja sinne on vapaa pääsy. Ohjelmassa on mm. jouluisia kojuja ja pajoja, tonttujumppaa, askartelua, pipareiden koristelua, sekä tapaaminen joulupukin kanssa Ensimmäiselle 100 vieraalle on tarjolla myös herkkuja!

Seniorien etätapaaminen

Kuurojen Liiton seniorityöryhmä järjestää etätapaamisen perjantaina 15.12.2023 klo 13–14.30 Zoomissa. Tällä kertaa tapaamisessa perehdytään jouluun ja sen sanomaan Markku Jokisen johdolla. Lisäksi lauletaan joululauluja yhdessä. Lähettäkää nimenne ja sähköpostiosoitteenne vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Aliisa Lehtoselle osoitteeseen aliisa.lehtonen@kuurojenliitto.fi tai numeroon 044-7525261. Saatte myöhemmin Zoom-linkin, jonka kautta pääsette tilaisuuteen. Kuurojen Liiton seniorityöryhmä toivottaa teidät lämpimästi tervetulleiksi!