Kesto: 05:58
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 7.6.2023: Kelan uudet viittomakieliset verkkosivut sekä tulevia tapahtumia

Viikon ajankohtaiskatsauksessa kerromme muun muassa Kelan uusista viittomakielisistä verkkosivuista sekä yhdestä menneestä että kolmesta tulevasta Kuurojen Liiton järjestämästä tapahtumasta. Olisiko tapahtumissa jotain sinulle sopivaa?

Kelan uudet viittomakieliset verkkosivut

Kela on uudistanut viittomakieliset verkkosivunsa. Uusi sivusto sisältää ajantasaiset perustiedot kaikista Kelan tuista ja palveluista suomalaisella ja suomenruotsalaisella viittomakielellä niin video- kuin tekstimuodossa, ja jokaisesta Kelan tarjoamasta etuudesta on nyt tarjolla oma videonsa. Viittomakieliset asiakkaat saavat nyt olennaisesti enemmän tietoa, koska uusilla sivuilla on aiempaa enemmän informaatiota Kelan etuuksista. Kelan mukaan verkkosivujen rakenne on nyt myös selkeämpi, ja viittomakielistä sisältöä Kelan etuuksista on aiempaa helpompi löytää hakukoneilla.

True crime -mysteeri kiinnosti yleisöä

Toimittaja Salla Fagerströmin uutuuskirja ”Kymmenen kirveeniskua” on kylmäävä true crime -mysteeri Selkämeren saaristosta, joka avaa samalla näkymän kuurojen epätasa-arvoiseen kohteluun ja puutteelliseen oikeusturvaan Suomen historiassa. Alun perin Fagerström sai idean kirjaan yli sata vuotta vanhaan rikosuutiseen, jonka mukaan kuuro piikatyttö Ida Saarinen souti joulukuun pimeydessä syrjäiselle luodolle ja tappoi vanhan mökinmuorin kirveellä. Vaikka Saarinen tunnustikin murhan, liittyy asiaan epäselvyyksiä. Onko kaikki todellakin sitä, miltä näyttää? Fagerström juhlisti kirjansa julkaisua sekä Uudessakaupungissa että Helsingissä. Jälkimmäinen tilaisuus järjestettiin Valkeassa talossa 24.5.2023, ja se keräsi lähes satapäisen yleisön. Tilaisuuden jälkeen Fagerström huokaisi helpotuksesta, mutta oli samalla hämmentynyt, että hänen pitkään hautomansa tarina olikin yhtäkkiä kaikkien luettavissa. Voit käydä katsomassa hänen haastattelunsa julkistustilaisuudesta oheisen linkin takaa.

Kuurojen Liiton liittokokous 2023

Kuurojen Liitto ry:n vuoden 2023 varsinainen liittokokous järjestetään Pietarsaaressa tulevana viikonloppuna 10.6.2023. Kokouksessa käsitellään liiton sääntöjen varsinaiselle liittokokoukselle määräämät ja hallituksen valmistelemat asiat, ja asetetaan vaalivaliokunta valmistelemaan vuoden 2024 varsinaisen liittokokouksen henkilövalintoja. Kokouksesta on luvassa myös suora lähetys, joka alkaa kello 10.00 ja päättyy viimeistään kello 18.00.

Vielä ehdit ilmoittautua pohjoismaiseen kuurojen seniorien tapaamiseen

Pohjoismainen kuurojen seniorien tapaaminen pidetään Rovaniemellä, Suomen pohjoisimmassa kaupungissa 11.-16.9.2023. Luvassa on ruska-ajan luontoretkeilyä, teemaluentoja, kulttuuriohjelmia sekä tietenkin vierailu Joulupukin Pajakylässä. Nyt on viimeinen tilaisuus ilmoittautua tapaamiseen, sillä ilmoittautumisaika päättyy jo lauantaina 10.6. Pidähän siis kiirettä, jos haluat vielä mukaan!

Mielenrauhaa arkeen -kurssin ajankohta muutettu

Kurssin uusi järjestämisajankohta on 14.−17.11.2023. Kurssilla keskustellaan erilaisista asioista, jotka vaikuttavat mielenrauhaasi ja arkielämääsi. Ne voivat olla ikäviä muistoja tai kokemuksia lapsuus- ja kouluajoista, tai ehkä olet kokenut vääryyksiä tai syrjintää aikuisena. Pääset keskustelemaan muiden kurssilaisten kanssa, joilla on samoja kokemuksia. Lisäksi ohjelmassa on virkistäytymistä, saunomista ja uimista. Ilmoittautuminen päättyy 17.9.2023.