Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 30.3.2023: vaaleja, kursseja ja kokouksia

Viikon ajankohtaiskatsauksessa nostetaan esille eduskuntavaaleihin liittyviä asioita, Kuurojen kansanopiston kurssitarjontaa ja tulevaa liittokokousta.

Viittomakielelle tulkattuja vaalikeskusteluja Yle Areenassa

Yle välittää vuoden 2023 eduskuntavaaleista vielä kaksi vaalilähetystä, jotka on tulkattu suomalaiselle viittomakielelle. 30.3. kello 21.00–23.00 on luvassa perinteinen suuri vaalikeskustelu, jossa yhdeksän eduskuntapuolueen johtajat kohtaavat toisensa viimeistä kertaa ennen varsinaista äänestyspäivää. 2.4. kello 19.30 alkaen on puolestaan luvassa vaali-ilta, jolloin selviää, kuka selviää vaaleista voittajana ja kuka häviäjänä.

Jos vieläkään tiedä, ketä äänestää, käy tarkistamassa Kuurojen Liiton eduskuntavaaliteesit oheisen linkin kautta. Ehdit vielä hyvin kysyä omalta ehdokkaaltasi tai puolueeltasi, mikä heidän kantansa on näihin teeseihin!

Lisätietoa eduskuntavaaleista suomalaisella viittomakielellä löydät oikeusministeriön Youtube-kanavan videolta, jossa Marko Vuoriheimo käy läpi muun muassa sen, kuka saa äänestää, ketä voi äänestää sekä kuinka äänestäminen toimii käytännössä. Klikkaa siis oheista linkkiä, jos mikään näistä seikoista mietityttää!

Pieni ele -keräys

Tiesitkö, että Kuurojen Liiton jäsenyhdistyksistä peräti 12 on mukana Pieni ele -keräyksessä? Vaikka keräys onkin tuttu ilmiö vaalien äänestyspaikoilta, on kyseessä poliittisesti sitoutumattomasta toiminnasta, jonka tarkoituksena on tukea vammaisia ja sairaita ihmisiä.

Kertalahjoituksen tekeminen on helppoa, ja se onnistuu niin tilisiirrolla, MobilePayn kautta kuin myös tekstiviestillä. Voit myös pudottaa kolikon tai pari keräyslippaaseen, jos satut bongaamaan yhdistyksen jäsenen samalla kun käyt äänestämässä. Klikkaa siis alla olevaa linkkiä ja tee lahjoitus hyvän asian puolesta!

Kuurojen kansanopiston kevään ja kesän kurssitarjontaa

Muistattehan, että Kuurojen kansanopisto tarjoaa monenlaisia kursseja, joista voi olla hyötyä joko sinulle itsellesi tai vaikkapa jollekin läheisellesi. Tämän kevään ja kesän kurssiohjelmassa on luvassa muun muassa paljon erilaisia viittomakielen kursseja sekä maahanmuuttajille suunnattuja suomen kielen kursseja. Käy tsekkaamassa koko kurssitarjonta oheisesta linkistä!

Liittokokous 2023

Kuurojen Liitto ry:n hallitus on päättänyt, että vuoden 2023 varsinainen liittokokous järjestetään Pietarsaaressa 10.6.2023. Sekä liiton hallitus että jäsenyhdistykset ovat oikeutettuja tekemään esityksiä liittokokoukselle. Jäsenyhdistysten esitykset on lähetettävä liiton hallitukselle 31.3.2023 mennessä. Yhdistyksen esitykset allekirjoittavat viralliset nimenkirjoittajat. Jäsenyhdistykset valitsevat omat edustajansa liittokokoukseen, ja heillä on kokouksessa äänioikeus.