Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 28.8.2024: Kuurojen Liitossa ovat alkaneet syystohinat

Kesälomat alkavat olla ohi, tämä tarkoittaa myös sitä, että viikkokatsaukset palaavat jälleen ruutuun! Katsauksia julkaistaan joka viikko, suomalaisella ja suomenruotsalaisella viittomakielellä vuorotellen.

Kantelu Kelan tulkkauspalvelun linjauksesta

Kuurojen Liitto teki kesäkuussa 12 muun järjestön kanssa kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle viittomakielen tulkkauksen linjauksesta. Kelan maaliskuisen linjauksen mukaan ääni- ja kuvatallenteiden tulkkaus ei tulkkauspalvelulain mukaan kuulu Kelan vastuulle, ja kantelussaan järjestöt pyytävät oikeusasiamiestä arvioimaan kyseisen linjauksen laillisuutta. Kantelun mukaan Kela tulkitsee lakia virheellisesti ja kaventaa merkittävällä tavalla vammaisten henkilöiden osallisuutta sekä subjektiivista oikeutta saada tulkkauspalvelua. Pääset lukemaan kantelun kokonaisuudessaan oheisen linkin kautta. Tiedotamme aiheesta lisää, kun eduskunnan oikeusasiamies on antanut vastauksensa kanteluun.

Vammaishistoriakuukausi lähestyy

Syyskuussa vietettävällä vammaishistoriakuukaudella on pitkät perinteet muun muassa Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa, mutta Suomessa sitä vietetään nyt ensimmäistä kertaa! Voit osallistua tapahtumaan jakamalla vammaishistoriaan liittyviä kertomuksia ja kokemuksia sosiaalisessa mediassa ja verkossa sekä järjestämällä teemaan sopivia pop-up-tapahtumia tai keskustelutilaisuuksia ja vammaisuuteen liittyviä näyttelyitä. Verkkosivut ja sosiaalisen median tilit julkistetaan elokuussa 2024, jolloin voit ilmoittaa tapahtumasi osaksi vammaishistoriakuukauden ohjelmaa. Vammaishistoriakuukausi huipentuu Historian vallattomat – Näkökulmia vammaishistoriaan -seminaariin, joka järjestetään nykytaiteen museo Kiasman Seminaari-tilassa keskiviikkona 11.9.2024 kello 15:00-18:30. Lisätietoa vammaishistoriakuukaudesta löydät viitotussa muodossa oheisen linkin kautta.

Alkusyksyn tapahtumia

Alkava syksy tuo mukanaan joukon uusia tapahtumia. Tapahtumatarjonnan aloittaa Narinkkatorilla 29.8. kello 16 järjestettävä Vammaisvoimaa! Funkiskraft! -tapahtuma, jonka tärkein viesti on se, että me vammaiset olemme olemassa. Vammaisuus voi tuoda myös voimaa, vaikka se mielletään helposti kielteiseksi asiaksi. Luvassa on kiinnostavia puheita, viestejä päättäjille, lauluja, esityksiä ja kulkue Narinkkatorilta Eduskuntatalon eteen. Narinkkatorilla nähdään!

Suomen kuurojen historiaseura ry järjestää Kuurojen Liiton sanakirjatyön kanssa Hirnin viittomat -työpajan ma 2.9. klo 18-20 Zoomissa. Työpajassa katsellaan viittomakuvia, joista ei ole säilynyt muistiinpanoja, eli toisin sanoen niiden tarkkaa merkitystä ei tiedetä. Työpajan vetäjinä toimivat Päivi Mäntylä ja Janne Kankkonen. Tervetuloa mukaan!

Nykytaiteen museo Kiasma järjestää perjantaina 6.9. klo 13-14 viittomakielelle tulkatun opastetun kierroksen Kuin kotonaan -kokoelmanäyttelyyn. Näyttelyissä vierailu ja opastukselle osallistuminen on maksutonta. Kierrokselle ei myöskään tarvitse ilmoittautua ennakkoon, vaan ilmoittautuminen tapahtuu museon infotiskillä. Paikat täytetään saapumisjärjestyksessä.

Uutta katsottavaa Kuurojen Videolta

Kuurojen Video 40 vuotta -ohjelman toisessa osassa pääset kurkistamaan ohjelmatuotannon kulissien taakse. Miltä Kuurojen Videon entiset tilat Valkeassa talossa nykyään näyttävät? Entä millaisia muistoja entisillä työntekijöillä, juontajilla ja esiintyjillä on työstään Kuurojen Videolla?

Nuorsilmän uudessa jaksossa perehdytään pikaruokaan sekä sen hyviin ja huonoihin puoliin. Vaan ketkä ovatkaan ohjelman uudet vetäjät? Se selviää vain katsomalla!

EkoEvoluutio-ohjelmassa perehdytään KonMari-ajattelutapaan. Japanilaisen Marie Kondon luoma ajattelutapa perustuu siihen, että kotiin pitäisi jättää vain sellaiset esineet, jotka tuottavat iloa. Tapaamme ohjelmassa Jaana Tiaisen, joka on harrastanut konmarittamista jo pitkään.