Kesto: 07:10
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 25.9.2024: Oikeuksienvalvonnallisia teemoja ja tapahtumia

Viikon ajankohtaiskatsauksessa on oikeuksienvalvonnallisia teemoja perustuslakivaliokunnan kuulemistilaisuudesta järjestöleikkauksiin. Mukana on myös liuta tapahtumia kansainvälisestä kuurojen viikosta etäyhdistysiltaan.

Kuurojen Liitto etsii vuoden 2024 vapaaehtoista

Haluatko kertoa meillekin henkilöstä, joka ansaitsee huomiota tekemästään vapaaehtoistyöstä? Ehkä kyseinen henkilö on käynyt ikäihmisten luona juttelemassa, toiminut yhdistyksen kahviotoimikunnassa tai muuten vaan auttanut aina, kun joku pyytää. Tällaiset vapaaehtoiset tekevät arvokasta työtä, ja siksi Kuurojen Liiton vapaaehtoistoiminta etsiikin nyt vuoden 2024 vapaaehtoista. Lähetä meille vapaamuotoinen sähköposti 3.11.2024 mennessä ja kerro, miksi ehdottamasi henkilö ansaitsee tulla palkituksi. Liitä ehdotuksen mukaan myös ehdokkaan yhteystiedot. Julkistamme voittajan 5.12. järjestettävässä Vapaaehtoisten juhlassa suorassa lähetyksessä.

Kuurojen Liitto mukana perustuslakivaliokunnan kuulemistilaisuudessa

Kuurojen Liitto sai kutsun 10.9.2024 järjestettyyn eduskunnan perustuslakivaliokunnan kuulemistilaisuuteen, jossa aiheena oli hallituksen vuosikertomus 2023. Kuurojen Liitto nosti tilaisuudessa esiin kolme huolenaihetta: tulevan vammaispalvelulain, viittomakielilain sisältämän edistämisvelvoitteen ja varhaiskasvatuslain muutostarpeen. Lisäksi liitto vetosi kansanedustajiin, jotta talouden leikkauksilla ei muserrettaisi viittomakieliä ja korosti, että viittomakielen perheopetus tulee ehdottomasti turvata huonosta taloustilanteesta huolimatta.

Tekstipuhelupalvelu ajetaan alas vuoden loppuun mennessä

Tänä syksynä tekstipuhelupalvelussa (TPP) tapahtuu kaksi isoa muutosta. Ensimmäinen muutos astuu voimaan 1.10.2024, josta lähtien palvelu on käytettävissä enää vain ma-pe klo 8-16. Toinen muutos astuu voimaan 31.12.2024, jolloin palvelu päättyy kokonaan, koska sille ei ole löytynyt riittävää rahoitusta. Jos käytät itse palvelua, nyt kannattaa siis viimeistään hakea Kelan tulkkauspalvelua käyttöösi. Hyvinvointialueen vammaispalvelut voivat tehdä sinulle palvelutarpeen arvioinnin ja miettiä, millaisilla palveluilla ja vaikkapa apuvälineillä tai lisäohjelmilla pystyt itsenäisesti hoitamaan asioitasi jatkossakin. Neuvoja saat mm. Kuurojen Liitosta, Kuuloliitosta tai Suomen Kuurosokeista.

STEA tiedottanut järjestöleikkauksista

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen valtionavustukset eli STEA-avustukset pienentyvät vuodesta 2025 alkaen. Määrärahojen kokonaissumma laskee noin 384 miljoonasta 304 miljoonaan euroon. Näistä n. 18 – 21 miljoonaa euroa tulee kohdistumaan yleisavustuksiin ja kohdennettuihin toiminta-avustuksiin Suurin osa leikkauksista kohdentuu kuitenkin investointi- ja hankeavustuksiin. Yleisavustusten ja kohdennettujen avustusten osalta STEA aikoo toteuttaa leikkaukset porrastetusti. Leikkaukset näyttävät kohdentuvan samalla tavalla kaikkiin järjestöihin, mukaan lukien osaan Kuurojen Liiton avustuksista. Kaikkiin toimintoihin ei siis ole tulossa leikkauksia. Lisätietoja leikkaussuunnitelmasta löytyy oheisesta linkistä.

Naisten etäkurssi

Tule mukaan naisten etäkurssille! 40-60-vuotiaille naisille suunnattu kurssi tarjoaa tilaisuuden syventyä kehollisiin sekä mielen muutoksiin, joita naisen elämässä tapahtuu juuri tässä iässä. Kurssi toteutetaan arki-iltaisin Zoomissa, ja sen aikana osallistujat pääsevät seuraamaan asiantuntijaluentoja ja osallistumaan keskusteluihin turvallisessa ja kannustavassa ympäristössä. Ilmoittautuminen tapahtuu oheisesta linkistä. Tervetuloa mukaan rikastuttavalle ja voimaannuttavalle kurssille!

Nyt juhlitaan kansainvälistä kuurojen viikkoa ja viittomakielten päivää

Syyskuun viimeisellä viikolla juhlitaan jälleen kansainvälistä kuurojen viikkoa maailmanlaajuisesti erilaisten tapahtumien merkeissä. Suomessa viikko huipentuu tuttuun tapaan Verkkobileisiin. Näihin bileisiin ovat kaikki tervetulleita, joten nähdään linjoilla perjantaina 27.9. kello 18:00!

Etäyhdistysilta

Syksy tuo mukanaan myös etäyhdistysillat, jotka jatkuvat taas kuukausittain Zoomissa. Seuraava etäyhdistysilta pidetään 30.9.2024 klo 18-20. Illan aikana keskustellaan siitä, muuttuuko yhdistystoiminta maailman mukana. Miten maailman muutokset ja yhdistystoiminta pyörivät rinnakkain? Entä millaisia haasteita tai mitä hyvää nykymaailma tuo yhdistystoimintaan? Pääset osallistumaan tilaisuuteen oheisen linkin kautta.