Kesto: 05:41
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 15.3.2023: Hyviä uutisia ja mielenkiintoista tietoa

Mitä uusi vammaispalvelulaki merkitsee viittomakielisille? Miten haet töihin kursseille? Haluatko tietää lisää palveluasumisesta? Mitä totuus- ja sovintoprosessissa tapahtuu? Näihin kysymyksiin löydät vastaukset ajankohtaiskatsauksestamme!

Uusi vammaispalvelulaki vahvistaa oikeutta viittomakielen kotiopetukseen

Yli vuosikymmenen ajan jatkunut vammaislainsäädännön uudistamistyö sai vihdoin päätepisteensä, kun uusi vammaispalvelulaki hyväksyttiin eduskunnan täysistunnossa 1.3.2023. Laki on erityisen tärkeä kuurojen ja kuulovammaisten lasten kannalta, sillä se vahvistaa heidän mahdollisuuksiaan saada viittomakielen kotiopetusta. Uusi laki astuu voimaan lokakuun alussa 2023. Vammaispalvelulain tavoitteena on vammaisten henkilöiden yhdenvertaisuuden, osallisuuden ja yhteiskuntaan osallistumisen lisääminen. Lisäksi lain tarkoituksena on turvata yksilöllisen tarpeen ja edun mukaiset, riittävät ja laadultaan hyvät palvelut. Laki on saanut osakseen myös paljon kritiikkiä muun muassa eri järjestöiltä, eivätkä kaikki vammaisryhmät ole olleet tyytyväisiä siihen. Vaan mitä Kuurojen Liiton erityisasiantuntija Pirkko Selin-Grönlund ajattelee laista? Se selviää, kun katsotte uutisvideomme aiheesta oheisen linkin kautta.

Hae kurssityöntekijäksi tai -johtajaksi!

Kuurojen Liitto järjestää vuosittain monenlaisia vertaistukikursseja kaikenikäisille. Jokaisen onnistuneesti järjestetyn kurssin taustalla on joukko kurssityöntekijöitä, joita ilman kursseja ei voitaisi järjestää. Tällä hetkellä sekä kurssityöntekijöistä että -johtajista on kova pula. Jos siis olet yli 18-vuotias, aktiivinen, oma-aloitteinen, tunnet kuurojen kulttuurin ja osaat viittomakieltä, hae ihmeessä töihin kursseillemme oheisesta linkistä! Muistathan liittää hakemukseen myös ansioluettelosi (CV).

Seniorien etätilaisuus

Kuurojen Liiton seniorityöryhmä järjestää etätapaamisen perjantaina 17.3. klo 13−14.30 Zoomissa. Tällä kertaa vieraaksi saapuu Pekka Vihanto Kuurojen Palvelusäätiöstä. Hän kertoo palveluasumisesta ja siihen liittyvistä seikoista. Voitte ilmoittautua lähettämällä nimenne ja sähköpostiosoitteenne joko osoitteeseen aliisa.lehtonen@kuurojenliitto.fi tai numeroon 044-7525261. Saatte perjantaina klo 10 jälkeen Aliisalta Zoom-linkin, jonka kautta pääsette osallistumaan tilaisuuteen. Kuurojen Liiton seniorityöryhmä toivottaa teidät tervetulleiksi!

Totuus- ja sovintoprosessin työryhmä kokoontui jälleen

Valtioneuvoston viittomakielisten totuus- ja sovintotyöryhmän kolmas kokous järjestettiin 2. maaliskuuta. Kokouksessa vieraili ministeri Timo Harakka, joka toi esille prosessin taustoja sekä korosti prosessin eri vaiheiden tärkeyttä. Puheenvuorossaan Harakka toi myös hienosti esille prosessin päämäärän, eli jatkuvan oikeuksien kunnioituksen sekä tunteen siitä, että tilannetta korjataan ja että kuljemme yhdessä kohti valoisampaa tulevaisuutta. Työryhmässä käynnistettiin lisäksi alustava keskustelu totuus- ja sovintoprosessin mallista. Millainen rakenne sopisi käytännössä viittomakielisten prosessille? Vastaava ei ole koskaan tehty missään muualla, joten me kaikki olemme nyt uuden edessä. Keskustelutilaisuus viittomakielisille soveltuvasta mallista on tarkoitus järjestää tulevan kevään aikana.

Haastattelimme myös toiminnanjohtaja Markku Jokista prosessin tiimoilta. Mikä on työryhmän perusidea? Mitä kaikkea on huomioitava työryhmän työssä? Miten työryhmä huomioi viittomakielisen yhteisön moninaisuuden? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin saat vastauksen haastatteluvideolta, jonka pääset katsomaan oheisen linkin kautta!