Kesto: 06:56
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 11.9.2024: Oikeuksienvalvontaa, kunniapalkinto ja syksyn tapahtumia

Syksy on alkanut oikeuksienvalvonnallisilla teemoilla, kuten järjestöjen rahoituksella, vammaispalvelulailla ja tulkkauspalveluilla. Nuorisotyö vuorostaan etsii kunniapalkinnon saajaksi lasten ja nuorten toiminnassa ansioitunutta vapaaehtoista ja valmistelee tulevia nuorisopäiviä.

Kuurojen Liiton syksyn kuulumisia

Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen kertoo uudella videolla Kuurojen Liiton kuulumisia menneen kesän ajalta sekä alkavalta syksyltä. Liiton toiminta on palautumassa pikkuhiljaa ennalleen kesäloman jälkeen, ja työntekijät alkavat olla jälleen tavoitettavissa. Videossa käydään läpi myös liiton tulevien vuosien toiminnan rahoitusta sekä syksyn aikana järjestettävää toimintaa. Pääset katsomaan videon kokonaisuudessaan oheisen linkin kautta.

Leikkaukset palveluihin ja rahoitukseen uhkaavat kuulovammaisten ja viittomakielisten arkea

Kevään 2024 kehysriihessä päätettiin merkittävistä järjestöjen avustusleikkauksista, jotka heikentävät järjestöjen kykyä toteuttaa matalan kynnyksen palveluja ja toimintaa kuulovammaisille ja viittomakielisille. Näillä näkymin jo ensi vuonna voimaan tulevat leikkaukset osuvat myös hetkeen, jona julkisen sektorin sote-palvelut ovat ahdingossa. Kuulovammaisia ja viittomakielisiä edustavat järjestöt pyytävätkin hallitusta vielä harkitsemaan leikkauksia tulevassa budjettiriihessä vetoamalla siihen, että suuri osa hyvinvoinnista syntyy järjestötyön kautta. Järjestöjen matalan kynnyksen toiminta ehkäisee syrjäytymistä, ja se on myös kustannustehokasta, asiakaslähtöistä sekä asiakaspalautteiden ja arvioinnin perusteella vaikuttavaa.

Järjestöt eivät hyväksy vammaispalvelulain vesittämistä

Edellinen eduskunta hyväksyi 2023 vammaispalvelulain, jonka kantava ajatus on tarjota yksilöllisten tarpeiden mukaista tukea vammaisille ihmisille, diagnoosiin katsomatta. Nykyisen hallituksen suunnittelema, liian kapea ja epämääräinen soveltamispykälä uhkaa kuitenkin romuttaa lain ennen kuin se on edes ehtinyt astua voimaan. Soveltamispykälä ohjaisi vammaisia ihmisiä hyvin vahvasti yleisiin sosiaalipalveluihin, joita ei ole edes tarkoitettu vastaavan vammasta aiheutuviin tarpeisiin ja joita ei riitä kaikille niitä tarvitseville. Kuurojen Liitto ja 24 muuta järjestöä ovat allekirjoittaneet vetoomuksen, jossa on saatettava voimaan ilman kyseistä soveltamispykälää ja otettava käyttöön vuoden 2025 alussa. Pääset lukemaan vetoomuksen kokonaisuudessaan oheisen linkin kautta.

Ohjeistus tulkitsemis- ja tulkkauspalveluista

Opetushallituksen uuteen verkkosivukokonaisuuteen on koottu yhteen ohjeistukset varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen tulkitsemispalvelusta, vammaisten henkilöiden perusopetuksen jälkeisestä tulkkauspalvelusta sekä maahanmuuttotaustaisten tulkkauksesta. Ohjeistuksiin sisältyvät sekä lakiin perustuvat velvoitteet, palvelun tarpeen arvioinnin ja järjestämisen periaatteet sekä konkreettiset ohjeet tulkin kanssa työskentelyn tueksi. Ohjeistus on tarkoitettu kaikille varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen järjestäjille sekä sidosryhmille.

Kunniapalkinto lasten ja nuorten toiminnassa ansioituneelle vapaaehtoiselle

Nuorisotoimikunta palkitsee vuosittain yhden henkilön, joka on toiminut viittomakielisten lasten ja nuorten hyväksi. Tällainen toiminta voi olla esimerkiksi tapahtumien järjestämistä, digineuvojana toimimista tai politiikkaan osallistumista ja vaikuttamista. Toiminnan tulee olla vapaaehtoista, eikä ehdokas saa olla Kuurojen Liiton nuorisotoimikunnan jäsen tai työsuhteessa Kuurojen Liittoon, kuurojenyhdistyksiin tai muihin nuorisoalan järjestöihin. Sama henkilö ei voi myöskään saada toistamiseen vapaaehtoisen kunniapalkintoa 3 vuoden sisällä edellisestä palkinnosta. Kuka tahansa voi ehdottaa vapaaehtoista kunniapalkinnon saajaksi. Lähetä siis ehdotuksesi perusteluineen kirjoitetussa muodossa tai viitottuna nuorisosihteeri Monika Hämälälle 13.10. mennessä.

Vielä ehdit ilmoittautua syksyn tapahtumiin

Valtakunnalliset viittomakieliset nuorisopäivät järjestetään Turun Kuurojen nuorisokerhon kanssa ylellisellä laivahostelli S/S Borella 18.10.2024 – 20.10.2024. Tapahtuma on suunnattu 18-35-vuotiaille, ja osallistumismaksu on 100 euroa. Hinta sisältää muun muassa bussikuljetukset sekä ruokailun. Ilmoittautuminen tapahtumaan päättyy 29.09.2024.

Mielenrauhaa arkeen -kurssi järjestetään 5.11.2024 – 08.11.2024 Varalan urheiluopistolla Tampereella. Kurssi on suunnattu 55-79-vuotiaille, ja siellä keskustellaan erilaisista asioista, jotka vaikuttavat mielenrauhaasi ja arkielämääsi. Lisäksi ohjelmassa on virkistäytymistä, saunomista ja uimista Varalan Urheiluopiston kauniissa ympäristössä. Kurssi on maksuton, ja siihen kuuluvat majoitus ja ruokailut. Ilmoittautuminen päättyy jo 15.9., joten pidä kiirettä, jos tahdot mukaan!