Kesto: 07:39
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 1.3.2023: Kursseille ja leireille ilmoittautuminen sekä presidentin virkaanastujaiset

Tämänkertaisessa ajankohtaiskatsauksessa muun muassa muistutetaan ilmoittautumaan maaliskuun aikana Kuurojen Liiton kursseille ja leireille. Lisäksi kerrotaan, että presidentin virkaanastujaiset 1.3. tulkataan viittomakielelle. Katsauksesta löytyy myös monta muuta aihetta!

Keräyshuijareita liikenteessä

Kaduilla ja muilla julkisilla paikoilla tapahtuu taas rahankeräystä, joissa kerääjät esittelevät itsensä kuuroiksi tai sanovat keräävänsä rahaa kuurojen hyväksi. Lisäksi huijarit ovat tulleet myös asuntojen oville tai jopa sisään asti. Tämän kaltainen rahankeräys ei ole Kuurojen Liiton toimintaa. Jos epäilet rahankeräyksen aitoutta, pyydä rahankerääjää näyttämään poliisiviranomaisen myöntämä keräyslupa. Käteistä rahaa ei myöskään koskaan anneta kerääjälle sellaisenaan, vaan heillä tulee olla mukanaan rahan keräämiseen tarkoitettu lipas. Jos epäilet huijausta, pyydämme teitä ilmoittamaan asiasta paikalliselle poliisille.

Viittomakielten päivän webinaarin antia

Viittomakielten päivää juhlittiin 12. helmikuuta nyt jo 15. kertaa, ja juhlapäivän webinaaria seurattiin ympäri Suomea. Webinaari käynnistyi eduskunnan viittomakielten verkoston tervehdyksellä, jonka toi kansanedustaja Sari Sarkomaa. Verkoston tarkoitus on lisätä tietoisuutta viittomakielistä ja parantaa viittomakielisten asemaa. Sarkomaa kiitti myös Kuurojen Liittoa aktiivisesta edunvalvontatyöstä.
Webinaarin muissa puheenvuoroissa käsiteltiin muun muassa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen kysymyksiä viittomakielen osalta, tulevaa lasten viittomakielen kehitykseen liittyvää tutkimustalasten sekä suomenruotsalaisen viittomakielen elvytyshanketta. Viittomakielten päivän webinaarin tallenne nyt katsottavissa.

Vuoden viittomakieliteko 2023 -palkinnon saaja valittu

Viittomakielen päivän 12.2.2024 juhlaseminaarissa jaettiin perinteiseen tapaan myös Kuurojen Liiton Vuoden viittomakieliteko -palkinto. Vuoden 2023 viittomakieliteko-palkinnon saajaksi valittiin Miguel Peltomaa, joka on jo vuosien ajan vaikuttanut monin tavoin viihde-, taide- ja kulttuurialalla ja tuonut viittomakieltä osaksi suomalaista arkea. Esimerkiksi Uuden Musiikin kilpailu esitettiin ensimmäistä kertaa historiassa myös viittomakielellä Peltomaan toimiessa kilpailukappaleiden tulkkina ja ohjelman kommentaattorina. Lisäksi hän on työskennellyt esimerkiksi juontajana Pikku Kakkosessa. Ennen kaikkea Peltomaa on toiminut esikuvana monelle viittomakieliselle lapselle ja nuorelle. Katso videoltamme Miguel Peltomaan haastattelu. Video on tekstitetty suomeksi.

Yleltä uusi ohjelmasarja lapsille

Nalle – viitotaan ja leikitään on uusi kuusiosainen ohjelmasarja, jossa Nalle-hahmo touhuaa uusien ystäviensä Jarlin ja Olgan kanssa leikkien ja viittoen Pikku Kakkosen studiossa. He lukevat yhdessä satuja, järjestävät hurjan autokilpailun ja valmistavat herkullisen hedelmäsalaatin. Lisäksi sarjan jaksoissa harjoitellaan muun muassa yksittäisiä viittomia, visuaalista kuvailua, eläytymistä sekä esineiden tai hahmojen välisten sijaintien kuvailua. Kaikki sarjan jaksot ovat nyt katsottavissa Yle Areenassa.

Presidentin virkaanastujaiset tulkataan viittomakielelle

Alexander Stubb aloittaa virkakautensa tasavallan presidenttinä perjantaina 1. maaliskuuta. Yle näyttää virkaanastujaiset suorana lähetyksenä kello 11.30 alkaen, ja lähetyksestä on katsottavissa viittomakielelle tulkattu versio Yle areenassa. Lähetyksessä näytetään kunniakomppanian tarkastukset sekä eduskunnan täysistunto sekä lisäksi diplomaattikunnan ja valtioneuvoston sekä korkeimpien virkamiesten tapaamiset Presidentinlinnassa.

Vielä ehdit ilmoittautua Kuurojen liiton kursseille ja leireille

Huomasitko, että monien Kuurojen Liiton leirien ja kurssien viimeinen ilmoittautumispäivä osuu maaliskuulle? Esimerkiksi nuorisotyöllä on tarjolla neljä eri leiriä, kaksi kotimaista ja kaksi kansainvälistä. Kotimaiset leirit ovat 7–17-vuotiaille tarkoitettu Kulttisleiri ja 7–12-vuotiaille Kesäleiri. Pohjoismainen juniorileiri 13–17-vuotiaille pidetään Ruotsissa ja 9–12-vuotiaille tarkoitettu EUDY lastenleiri puolestaan Saksassa. Nuorisotyön leirien viimeinen ilmoittautumispäivä on 10.3.2024. Lisäksi tarjolla on 13–17-vuotiaille suunnattu Nuorten urheiluleiri, joka järjestetään yhteistyössä SKULin kanssa. Seuraa urheiluleirin tiedotteita SKULin kanavilta!

Lisäksi kurssivalikoimaan sisältyy muun muassa kolme perhekurssia. Tarjolla on perhekurssi Porissa, suomenruotsalaisten perheiden kurssi Siuntiossa ja perhekurssi kuurojen ja huonokuuloisten lasten perheille Korpilahdessa. Perhekurssien viimeinen ilmoittautumispäivä on 31.3.2024. Löydät kaikki kurssit ja leirit järjestämisajankohtineen Kuurojen Liiton tapahtumakalenterista.