Viittomakielinen kansalaisaktivismi – case StopKela
Vuonna 2017 kuurojen yhteisöä ja kaikkia muita vammaisten tulkkauspalvelun käyttäjiä ravisteli Kelan järjestämä vammaisten tulkkauspalvelun kilpailutus. Tulkkauspalvelun kilpailutusasiakirjoista huomattiin uudistuksia, joihin sekä palveluntuottajat että asiakkaat olivat tyytymättömiä. Valituksia on meneillään monella taholla, muun muassa poliisilla, Markkinaoikeudessa, eduskunnan oikeusasiamiehellä ja Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnassa. Asiakkaiden näkökulmaa nousi ajamaan StopKela -kansalaisliike. Tiimiä edustaa Eeva Tupi, joka kertoo blogissaan StopKelan toiminnasta.
Viime vuoden keväällä Facebookissa ”Herää Kelan tulkkauspalvelu!” -ryhmässä sekä viittomakielisessä yhteisössä keskusteltiin hyvin huolestuneina Kelan julkaisemista kilpailutusasiakirjoista. Kuurojen Liitto ja muut järjestöt olivat jo ennen sitä yrittäneet vaikuttaa Kelaan, jottei tulkkauspalvelua heikennettäisi. Kelan mielenmuutoksesta ei ollut merkkiäkään, joten päätimme kolmen naisen voimin laatia adressin vaatien kilpailutuksen keskeyttämistä.
Adressiin tuli viikossa yli 7000 allekirjoitusta. Oli hienoa nähdä miten viesti levisi. Muutamissa yhdistyksissä kerättiin allekirjoituksia heiltä, jotka eivät käyttäneet nettiä, sillä myös seniorit halusivat kantaa kortensa kekoon. Naapurit, työkaverit ja perheenjäsenet eli he, jotka eivät itse olleet tulkkauspalvelun asiakkaita, ilmaisivat myös huolensa allekirjoittamalla. Upeasta tuloksesta huolimatta Kelan edustajat eivät halunneet järjestää tapaamista tiimimme kanssa adressin luovuttamiseksi. Tämän vuoksi jouduimme järjestämään mielenosoituksen, jotta adressi ehdittäisiin luovuttaa Kelalle ennen kuin palveluntuottajien tarjousten jättöaika umpeutuisi. Myös tässä vaiheessa ihmiset osoittivat kiinnostusta, sillä alle kahden päivän järjestelyistä huolimatta joukossa oli yli sata ihmistä marssimassa Kelan pääkonttorille kesäkuun alussa. Mielenosoituksen aikana käytettiin hashtagia #StopKela.
Adressin ja mielenosoituksen jälkeen
Kuten tiedämme, Kela veti vastustuksesta huolimatta kehittämänsä uudistuksen eteenpäin. Syksyn puolella perustimme nettisivun www.stopkela.org saadaksemme tulkkauspalvelun asiakkaille kasvoja ja ongelmille näkyvyyttä. Nettisivuille on koottu kampanjaan liittyviä linkkejä ja asiakastarinoita. StopKelan blogiin on päivitetty tarinoita vielä tämän vuoden puolella, jolloin Kelan uudistukset astuivat voimaan.
Ensimmäisen audienssipyynnön jälkeen uudistimme tapaamispyyntömme monta kertaa. Vasta tämän vuoden maaliskuussa eli melkein vuosi mielenosoituksen jälkeen Kelan edustajat ottivat meidät vastaan. Toimme heille asiakaskentän terveiset miten Kelan uudistunut tulkkauspalvelu on vaikuttanut asiakkaiden elämään sekä hyvässä että pahassa. Itse keskustelu käytiin rakentavassa hengessä.
StopKela-kansalaisaktivismi on kantanut hedelmää.
StopKela-kampanjan saaman laajan tuen ja näkyvyyden syitä on haasteellista määritellä. Järjestöillä on diplomaattisempi rooli kun taas kansalaisaktivismina toteutettuun kampanjaan saattoi olla matala kynnys osallistua. Taustatyöllä oli vaikutusta, sillä adressikin laadittiin kolmen ihmisen voimin eli jo tässä prosessissa näytettiin, että yhdessä meillä on voimaa. Sosiaalisella medialla oli suuri rooli ja kaikki meistä olivat tottuneita käyttämään eri kanavia ja saatavilla oli useita verkostoja ja kontakteja.
Tiimimme uskoo, että StopKela-kansalaisaktivismi on kantanut hedelmää, vaikka prosessi oli odotettua pitempi ja vaati paljon enemmän töitä. Adressi ja kampanja toivat laajempaa näkyvyyttä tulkkauspalvelun kilpailutuksen epäkohdille. Yhdessä järjestöjen tekemän työn kautta meidän äänemme kuului kauas ja laajalle. Toimintamme tavoitteena oli täydentää järjestöjen tekemää vaikuttamistyötä ja näyttää arkipäivän kokemuksia.