Tekstitys: Suomi

Ajankohtaiskatsaus 11.4.2024: Muutosneuvotteluista, tulkkauspalvelusta ja kevään tapahtumista

Viikon ajankohtaiskatsauksessa kerrotaan liiton muutosneuvotteluiden seurauksista, reaktioista Kelan tulkkauspalvelun uuteen linjaukseen sekä kevään tapahtumista HELsignistä ja Kulttuuripäivistä.

Kuurojen Liiton muutosneuvottelut päätökseen

Kuurojen Liiton muutosneuvottelut on saatu päätökseen 2.4.2024. Muutokset koskevat yhteensä 6,8 henkilötyövuotta. Neuvotteluiden lopputuloksena seitsemän henkilön työsuhteet irtisanotaan ja neljän henkilön työsuhteet osa-aikaistetaan. Tämän lisäksi henkilöstöä tullaan lomauttamaan kuukaudeksi. Lomautukset koskevat 28 henkilöä. Muutosneuvotteluiden taustalla on Kuurojen Liiton heikentynyt talous. Toimenpiteillä liitto tavoittelee yli 300 000 euron säästöjä päästäkseen budjettitavoitteeseensa. Tiedotamme myöhemmin, miten säästöt vaikuttavat toimintoihin.

Liittokokous siirtyy Helsinkiin

Kuurojen Liiton hallitus päätti 25.3. järjestetyssä kokouksessaan siirtää vuoden 2024 liittokokouksen Kuopiosta Helsinkiin. Siirron syynä on liiton huono taloustilanne. Kuopion Kuurojenyhdistyksen edustaja tulee joka tapauksessa pitämään liittokokouksen avauspuheen.

Kirjallinen kysymys Kelan tulkkauspalveluista

Kansanedustaja Laura Meriluoto (vas) on jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen Kelan ilmoittamista rajauksista tulkkauspalveluun. Kysymyksessä tuodaan esille Kelan uusi linjaus, jonka mukaan Kela rajaa ääni- ja kuvatallenteiden tulkkauksen vammaisten tulkkauspalvelun ulkopuolelle. Linjaus on jo nyt aiheuttanut kohtuuttomia tilanteita tulkkauspalveluiden käyttäjille. Kysymyksellään Meriluoto haluaa selvittää, miten hallitus aikoo varmistaa, että vammaisten oikeus yksilöllisten tarpeiden mukaiseen ääni- ja kuvatallenteiden tulkkaukseen turvataan. Pääset lukemaan kirjallisen kysymyksen kokonaisuudessaan oheisesta linkistä.

Kannanotto Kelan tulkkauspalvelua koskevaan uuteen linjaukseen

Vammaisalan etujärjestöt, Kuurojen Liitto mukaan lukien, ovat allekirjoittaneet kannanoton koskien Kelan uutta tulkkauspalvelua koskevaa linjausta. Kela on informoinut palveluntuottajia uudesta tulkinnastaan, jonka mukaan jokaiseen tulkkaukseen vaaditaan paikalle kolmas osapuoli. Asiakasjärjestöille on tullut useita asiakasyhteydenottoja, joissa ihmetellään, miksi Kela kieltäytyy järjestämästä aiemmin normaalisti toiminutta tulkkausta. Järjestöt ovat myös pitäneet ongelmallisena sitä, että Kela tiedotti asiakkaita muutoksesta uutiskirjeessään 18.3.2024, mutta on tehnyt linjaukseen liittyviä kielteisiä päätöksiä yksittäisille asiakkaille jo ennen asiasta tiedottamista. Tämä rikkoo hallintolain hyvään hallintoon liittyviä periaatteita. Voit lukea kannanoton kokonaisuudessaan alla olevan linkin takaa.

HELsign tulee taas!

Koko perheen viittomakielinen kulttuuritapahtuma HELsign järjestetään lauantaina 20. huhtikuuta 2024 klo 13-16. Viime vuosista poiketen järjestämispaikkana toimii Helsingin Kannelmäessä sijaitseva kulttuurikeskus Kanneltalo. Ohjelmassa on viittomakielisiä esityksiä, askartelua ja muuta mukavaa puuhailua kaikenikäisille. Tapahtumaan on ilmainen pääsy.

Kulttuuripäivien kilpailu-ilmoittautumiset avoinna

Kulttuuripäivien ilmoittautumislomake esiintyjille ja taiteilijoille on nyt julkaistu. Kuurojen yhdistykset, koulut, kuurot, huonokuuloiset ja kuulevat ensi- ja äidinkieleltään viittomakieliset voivat ilmoittautua mukaan kulttuuripäiville kilpailijoina eri sarjoissa. Sarjoja ovat lavaesitys, kuvataide, käsityö ja valokuvaustaide. Ikäsarjoja on kaksi: aikuisten ja alle 18-vuotiaiden sarjat. Aikuisten sarjan lajikohtainen osallistumismaksu on 20 euroa ja alle 18-vuotiaiden 10 euroa. Ilmoittautumaan pääset alla olevasta linkistä. Pidä kuitenkin kiirettä, sillä viimeinen ilmoittautumispäivä on jo 21.4.2024.