Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 2.11.2022: Lisää vuorovaikutustaitoja kurssilta

Tällä kertaa aiheina liiton digituki sekä tulevat tapahtumat. Tulossa tärkeää tietoa mm. uniapneasta. Lapsiperheille ilouutisena: koko perheen pikkujoulut tekevät paluun Valkeaan taloon!

Oletko jo bongannut digitukisivumme?

Haluatko tietää, miten soitetaan videopuhelu älypuhelimella tai tabletilla? Entä onko puhelimesi tietoturva kunnossa? Kuurojen Liiton digituen ohjaajat ovat tukenasi! He antavat henkilökohtaista neuvontaa ja opastusta älylaitteiden käytössä ja verkkoasioinnissa ja järjestävät myös ryhmätoimintaa sekä koulutusta.

Digiohjauksen omalla sivulla julkaistaan runsaasti opasvideoita, käy tutustumassa uusimpiin oheisesta linkistä.

Uniapneahoitajan kyselytunti viittomakielisille

Oletko joskus miettinyt, että mitä uniapnea on tai onko sinulla siihen liittyviä kysymyksiä mielessä? Kuurojen Liitto ja Hengitysliitto järjestävät yhteistyössä uniapneahoitajan kyselytunnin tiistaina 15.11. klo 17.30-19.30.

Kyselytunti järjestetään etätilaisuutena zoomissa. Kyselytunnilla uniapneasta kertomassa ja teidän omiin kysymyksiinne vastaamassa sertifioitu uniapneahoitaja Armi Luukkonen.

Uniapneahoitajan kyselytunnilla voidaan keskustella esimerkiksi uniapnean oireista, uniapneaepäilystä ja siihen liittyvistä tutkimuksista. Tilaisuudessa on viittomakielen tulkkaus. Tilaisuuden Zoom-linkki julkaistaan oheisella tapahtumasivulla vähän ennen tapahtumaa. Sinun ei tarvitse ilmoittautua erikseen, voit vain klikata linkkiä ja osallistua mukaan.

Vielä ehdit ilmoittautua hyvän vuorovaikutuksen kurssille!

Yhdistyksessä tai seurassa olemme aina vuorovaikutuksessa esimerkiksi toisten vapaaehtoisten, jäsenten ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Välillä on hyvä pysähtyä miettimään myös omia vuorovaikutustaitoja, ja Tampereella järjestettävä Avaimet vuorovaikutukseen -kurssi tarjoaa tähän oivan tilaisuuden! Vuorovaikutuksen lisäksi kurssilla perehdytään konfliktitilanteisiin ja niiden ratkaisemiseen.

Kurssin järjestetään 18.-20.11.2022. Kurssi alkaa perjantaina klo 18.00 ja päättyy sunnuntaina lounaaseen klo 13.00. Pakettiin sisältyvät lauantain ja sunnuntain lounaat sekä matkakulukorvaus. Ilmoittaudu 9.11. mennessä oheisen linkin kautta!

Näkterbaren-karaokekomedia tulkataan suomenruotsalaiselle viittomakielelle

Pienessä meren lähettyvillä olevassa kaupungissa, jossain päin ruotsinkielistä Suomea on Näkterbaren, melko tavallinen karaokebaari. Jotkut menevät sinne töihin, jotkut skoolaamaan ja karjumaan, jotkut unelmoimaan. Me kaikki kaipaamme jotain. Täältä voimme löytää sekä itsemme että toisemme. Astu sisään! Näkterbaren on DuvTeaternin ensimmäinen komedia ja se perustuu näyttelijöiden luomiin hahmoihin.

Torstaina 1.12. esitettävä näytös tulkataan suomenruotsalaiselle viittomakielelle. Näytös alkaa kello 20.00. Lisätietoja esityksestä ja lipuista löydät oheisen linkin kautta.

Koko perheen pikkujoulut

Tervetuloa koko perheen pikkujouluihin lauantaina 10.12. klo 13–17! Kuulo- ja viittomakielialan järjestöjen yhdessä järjestämät pikkujoulut pidetään tänä vuonna lähitoteutuksena Valkealla talolla. Tapahtuma on kaikille avoin ja maksuton, ja paikalle saa tulla vapaasti klo 13–17 välillä. Luvassa on mm. pipareiden koristelua, glögiä, jouluisia arvoitus- ja jumppaleikkejä, tonttudiplomin suoritusrasteja sekä tietysti paljon muuta hauskaa koko perheelle. Nähdään siellä!