Tekstitys: Ei tekstitystä
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Tulkkauspalvelu 2020 -malli kehitteillä

Marika Rönnberg Kuurojen Liitosta ja Outi Huusko Viittomakielialan Tulkkauspalvelun Tuottajat ry:stä pohtivat, miten tulkkauspalvelu pitäisi toteuttaa, että se palvelisi asiakkaita parhaiten. He esittelevät uuden Tulkkauspalvelu 2020 -mallin.

Tähän mennessä palvelu on järjestetty vamman perusteella, eli kuuro saa viittomakielen tulkin, kuuroutunut kirjoitustulkin ja kuurosokea taktiilitulkin.

Mitä jos palvelua ei järjestettäisikään vamman, vaan tilanteen, kuten perhejuhlan, opiskelun tai korkeatasoisen seminaarin vaatimusten perusteella? Silloin kuuro voisi valita tilanteeseen sopivimmat tulkit, kuten kirjoitustulkin tai vaikka viittomakielen tulkin ja kirjoitustulkin yhdistelmän.

Tilaamisen pitäisi onnistua nykyaikaisesti, eli tietokoneen varausjärjestelmän kautta. Järjestelmään voisi syöttää tilauksen tiedot ja se näyttäisi heti vapaana olevat tulkit. Järjestelmä toimisi samankaltaisesti kuin vaikkapa junalippujen osto verkosta. Junaa valitessa voi määritellä päivämäärän, ajan ja erityistarpeet, kuten paikan allergiavaunussa. Jos kyseisenä päivänä on täyttä, voi katsoa onko muina päivinä vapaata. Tai asiakas voi joustaa erityistarpeissa, kuten poistaa paikan allergiavaunusta, niin tulee lisää valinnanmahdollisuuksia. Voisiko samaa järjestelmää soveltaa tulkkien tilaamiseen?

Mahdolliset ongelmat

Mitä jos haluaa tietyn tulkin tiettyyn tilaukseen, mutta kyseinen tulkki onkin jo varattu? Mikään järjestelmä ei ole 100% varma, mutta suurimpaan osaan tilanteista asiakkaille kelpaa kuka tahansa tulkki, jolla on riittävät taidot. Joihinkin tilanteisiin edellytetään kyllä tiettyjä tulkkeja, mutta jos tämän järjestelmän myötä pystyy joustamaan kellonajoissa, niin on mahdollista, että tilauksiin löytyy sopivat tulkit entistäkin paremmin kun näkee milloin tietyt tulkit vapautuvat.

Mitä mieltä olette?

Nyt Marika ja Outi pyytävät teitä kertomaan mielipiteenne tästä mallista. Onko tämä sopiva malli? Vai pitäisikö tulkkitilaukset hoitaa jollain muulla tavoin? Haluatko valita tilauksiisi tietyt tulkit? Mitä toivomuksia teillä on tulkkipalvelusta?

Lähetä ajatuksesi Marika Rönnbergille!

Marika Rönnberg
marika.ronnberg@kuurojenliitto.fi