Tue viittomakielistä leiritoimintaa

Leirit ovat kuuroille lapsille ja nuorille suunnattoman tärkeitä. Näitä yhdessäolon mahdollisuuksia odotetaan hartaasti ja niillä on valtava vaikutus kasvavaan lapseen.

Ole mukana tukemassa viittomakielisten leirien toteutumista.

LAHJOITA NYT

Toimin viime kesänä leirinjohtajana Kuurojen Liiton maatilaleirillä Kanniston kotieläintilalla. Leiriläiset olivat aivan huippuporukka! Mukana oli sekä kuuroja että kuurojen vanhempien kuulevia lapsia. He saivat leirin aikana mm. hoitaa kaneja, lypsää vuohia ja harjata poneja – ja tietenkin ratsastaa! Päivää tahdittivat myös erilaiset leikit, kuten lipunryöstö, joka on aina lasten suosikki.

Leireillä on suuri vaikutus lapsiin. Ne ovat päiviä, jolloin pääsee vapaasti viittomaan oman ikäisten kanssa. Se vahvistaa selvästi heidän identiteettiään. Monet leiriläisistähän käyvät kuulevien koulua ilman vahvaa viittomakielistä ympäristöä arjessaan. Leirillä viittominen on aina vilkasta, ruokapöytä-keskustelut venyvät ja kaikki mahdollisuudet jutella pidempään käytetään hyväksi. Se on liikuttavaa! Näen, miten paljon viittomakielinen yhteys heille merkitsee – tällaista kokemusten jakoa he eivät saa muualta.

Lapset olivat hyvin usein myös liimautuneina meihin kuuroihin leiriohjaajiin, olemme heille selvästi suuria roolimalleja! Olen superylpeä työstämme. Näen selvästi, että leireillämme on syvempi merkitys, ja siksi niiden järjestäminen on todella tärkeää.

-Iina

Kuuro lapsi altistuu monille riskeille

Kuuroja lapsia syntyy eri puolille Suomea – myös paikkakunnille, joissa ei ole muita kuuroja – ja heitä sijoitetaan kouluihin, joissa ei ole tulkin lisäksi muita viittojia. Viittomakielisen ympäristön ja omalla kielellä viestimisen puute altistaa lapsen monille riskeille.

Riskeihin kuuluu eristäytyminen ja yksinäisyys. Myös heidän kielellinen kehityksensä voi helposti hidastua, mikä heikentää menestystä koko koulupolun ajan. Ilman vertaistukea kuurot lapset voivat kärsiä itsetunto-ongelmista, tuntea itsensä vähempiarvoisiksi ja kokea henkistä stressiä. He saattavat myös olla ymmällään omasta identiteetistään, mikä voi rajoittaa heidän sosiaalista elämäänsä ja tulevaisuudennäkymiään.

Viittomakielisten leirien hoitava vaikutus

Viittomakieliset leirit auttavat edellä mainittujen uhkakuvien välttämisessä. Leirien tarjoama yhteisöllisyys ja vertaistuki auttavat lapsia tuntemaan kuuluvansa johonkin, kehittämään kielellisiä ja sosiaalisia taitojaan sekä rakentamaan positiivisen ja vahvan minäkuvan.

Kuurojen Liiton lasten- ja nuortenleirit ovat kokonaan lahjoitustuella järjestettyjä. Lahjoituksesi ei tue ainoastaan lasten välitöntä hyvinvointia leirin aikana, vaan investoi pitkäkestoisesti heidän sosiaaliseen ja emotionaaliseen kasvuunsa. Tämä vaikuttaa myönteisesti koko heidän elämäänsä.

Leirien merkitys on lasten elämässä mittaamaton.
Tarvitsemme tukeasi — lahjoita