Kuurojen Liiton EU-vaaliteesit 2024

EU ja sen jäsenmaat ovat ratifioineet YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan yleissopimuksen ja sitoutuneet sen noudattamiseen. Kuitenkin ihmisten arjessa erilaiset lainsäädännöt ja maiden rajat aiheuttavat esteitä yhdenvertaiselle osallisuudelle ja vammaisen henkilön oikeuksien tosiasialliselle toteutumiselle.

Lataa tästä vaaliteesit (PDF)

Euroopan parlamentin tulee turvata viittomakielisten yhdenvertaisuutta seuraavilla toimilla:

Oikeus käyttää viittomakieltä

EU:n on pidettävä esillä ihmisoikeusnäkökulmaa, jaettava tietoa ja vaikutettava asenteisiin, jotta viittomakieliset voivat elää yhdenvertaisina eurooppalaisina. EU:n on tuettava jäsenvaltioitaan ihmisoikeuksien ja oikeusvaltioperiaatteen toteuttamisessa ja turvaamisessa.

Yksi tärkeä ihmisoikeus on oikeus oman kielen käyttöön. Kuurojen kohdalla se tarkoittaa viittomakielten käytön edistämistä ja omakielistä tiedonsaantia.

Avun pyytäminen ja sen saaminen viittomakielellä

Turvallisuuteen ja pelastautumiseen liittyvää säännöstöä on kehitettävä EU:ssa niin, että viittomakieliset saavat reaaliaikaisesti tietoa hätä- ja vaaratilanteista sekä tarvittaessa myös apua viittomakielellä kommunikoimalla. Vammaisten ihmisten osallisuudesta on huolehdittava ja vammaisjärjestöjen on oltava mukana kaikilla tasoilla etukäteissuunnittelussa sekä varautumisessa.

Vaaratiedote ja yleishälytykset tulee antaa muutenkin kuin äänimerkkinä. Kriisiviestintää tulee tehdä myös viittomakielellä.

Viittomakielen tulkkausta yli rajojen

Viittomakielisten oikeus tulkkaukseen tulee turvata koko EU-alueella maassa pysyvästi oleskeleville tai opiskeleville. Tällä hetkellä esimerkiksi opiskelijavaihto on kuurolle lähes mahdotonta maiden erilaisten tulkkauslainsäädäntöjen vuoksi.

EU:n vapaan liikkuvuuden periaatteen tulee koskea kaikkia, myös kuuroja. Siksi kansalliset tulkkauksen järjestelyt tulee ulottua myös kuurojen opiskelijoiden tarpeisiin.