Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

WFD:ltä tiukka viesti: Ei ihmisryhmien vähättelyä tai syrjintää

WFD:n hallitus toteaa tiedotteessaan 14.7.2023, että vuoden 2027 kongressin järjestäjämaasta käydään vilkasta keskustelua. Keskustelun sävy ei aina ole hyväksyttävää.

WFD muistuttaa saaneensa ennen yleiskokousta vakuutukset kaikilta kolmelta ehdokasmaalta siitä, että kaikki osallistujat ovat tervetulleita heidän maihinsa, mukaan lukien sateenkaari-ihmiset. Yleiskokouksen jälkeen WFD varmisti asian uudestaan UAE:lta, joka vahvisti asian paikkansapitävyyden. Ydinkysymys onkin nyt, että voidaanko sateenkaariaiheita käsitellä tulevassa kongressissa. WFD on ehdottomasti sitä mieltä, että kongresseissa pitää voida käsitellä kaikkia ihmisoikeusteemoja. Järjestö jatkaa keskustelua UAE:n kanssa tästä asiasta.

WFD kertoo havainneensa, että keskustelu on siirtynyt pois tästä asiasta ja siirtynyt eri ryhmien leimaamiseen. WFD tuomitsee sateenkaariaiheiden vähättelyn tai sateenkaari-ihmisten syrjimisen. Myöskään islamofobinen puhe tai negatiiviset stereotypiat arabikansoista tai arabikulttuureista eivät ole missään nimessä hyväksyttäviä.

Keskustelua tästä aiheesta voidaan jatkaa kunnioittavaan sävyyn kaikkia maita ja ryhmiä kohtaan.

WFD muistuttaa, että se on maailmanlaajuinen organisaatio, jolla on 137 jäsenmaata. Tämä tarkoittaa, että he työskentelevät eri maiden kanssa, joilla on erilaisia kulttuureja ja arvoja. WFD tekee yhteistyötä näiden maiden kuurojen järjestöjen kanssa edistääkseen kuurojen ihmisoikeuksia heidän omassa maassaan.

WFD kertoo kohtaavansa jäsenmaissa epäoikeudenmukaisia käsityksiä ihmisoikeuksista. Se on heidän haasteensa, mutta samalla myös mahdollisuutensa. Järjestö pyrkii laajentamaan kuurojen ymmärrystä ihmisoikeuksista ja työskentelee varmistaakseen kaikkien kuurojen ihmisten yhdenvertaisuuden kaikkialla.

WFD työskentelee monissa maailman eri maissa ja kulttuureissa ja sillä on 137 jäsenmaata. Tämä tarkoittaa, että he työskentelevät eri maiden kanssa, joilla on erilaisia kulttuureja ja arvoja.