Signmark ja Anniina Koivuniemi Tanssii tähtien kanssa kisassa

Vuoden viittomakieliteko 2022: Tanssii Signmarkin kanssa

Syksyn 2022 sunnuntai-iltojen viihdearvo on ollut katossa, kun MTV3:lta on pärähtänyt käyntiin suora Tanssii tähtien kanssa -lähetys. Yksi kilpailijoista nimittäin on artistina ansioitunut Signmark, josta on kuoriutunut parkettien partaveitsi.

Miten päädyit parketille?

Minulta kysyttiin alkuvuonna, haluanko mukaan ohjelmaan. Ensireaktio oli, että totta kai, mutta aloin jälkeenpäin vähän epäröidä. Ohjelma vie paljon aikaa, ja minulla on elämässäni perhe ja työ. Keskustelin perheeni kanssa, ja totesimme, että meillä on puolisoni Eevan kanssa molempien vanhemmat lähellä, ja he pystyvät auttamaan. Töissä delegoin hommia uusiksi. Kun nämä kuviot oli selvät, suostuin kisailemaan.

Millainen arkesi on Tanssii tähtien kanssa -kuvioissa?

Aloitimme tanssiharjoitukset neljä viikkoa ennen suoraa lähetystä. Treenattiin kahta lajia rinnakkain: aloitimme jivellä, seuraavalla viikolla otettiin toinen tanssilaji mukaan ja viikko ennen ensimmäistä lähetystä treenasimme jo kolmatta lajia. Nyt tämä ei enää onnistu, sillä aikaa ei ole.

Kun suora lähetys on sunnuntaina hoidettu, maanantaina pitää unohtaa kaikki opittu. Silloin aloitamme uuden tanssilajin, opettelemme sen askeleet, löydämme uudet lihakset ja omaksumme uudet rytmit.

Maanantaina on perusaskeleet, tiistaina askelkokonaisuudet ja keskiviikkona koreografia on valmis. Torstaina näytämme studiossa tanssikuviot, jotta kuvaajat, valosuunnittelijat ja visualistit tietävät, miten toteuttaa sunnuntain kuvaukset liikkumisemme perusteella. Perjantaina keskitymme pieniin yksityiskohtiin: pään asentoon ja kämmenten liikkeisiin. Lauantaina treenataan vielä, jos homma ei tunnu olevan hallussa. Yleensä pyrin pitämään sen lepopäivänä. Sunnuntaina räjäytetään potti.

Onko tanssi urheilua?

Tästä väittelimme tyttäreni Celinan kanssa, joka näin väitti. Olin eri mieltä, kunnes aloitin tanssitreenit. Tämä on keholle kovaa. Jos oikeasti haluaa olla hyvä, niin se riippuu toistojen määrästä. Ihan kuin urheilussa: mitä enemmän heität palloa, sitä enemmän teet koreja. Ruoka, lepo, palautuminen: tämä on kaikki samaa tanssissa ja urheilussa.

Yritän muistaa pitää rennon otteen. Treeneissä saattaa sujua hyvin, mutta kun suorassa lähetyksessä kamera käy, niin otteeni tiukkenevat kuin urheilusuorituksessa, vaikka pitäisi tavoitella rentoa tanssisuoritusta. Yleisö ei tätä välttämättä huomaa, mutta tuomarien ammattilaissilmät näkevät kaiken.

Miten tanssitreenit kulkevat?

Kaikki opettajat ovat rautaisia ammattilaisia, joilla on kokemusta erilaisista oppilaista. Aloitin Anniina Koivuniemen kanssa, mutta nyt parinani tanssii Katri Mäkinen. Treeneissä ja lähetyksissä on tulkit mukana. Kontakti tanssiopettajan kanssa kärsii välillä, kun joutuu katsomaan tulkkausta. Välillä on parempi olla ilman tulkkia, jolloin opettaja näyttää liikkeet, käyttää opeteltuja perusviittomia ja näyttää tahdit esimerkiksi selkääni taputtamalla tai kämmentäni puristamalla. Opin parhaiten liikemuistin kautta.

Treenihuoneeni on ainoa, jossa on ison pahvilaatikon kokoinen basso. Autossanikin on hyvät bassot, joten tunnustelen tanssibiisit etukäteen ajellessani. Tällä tavalla sisäistän musiikin rytmit.

Tässä pitää kuunnella opettajaa tarkkaan ja keskittyä satasella omaan tekemiseen. Jos et ymmärrä, mitä teet väärin, olet pulassa. Sain esimerkiksi tuomareilta palautetta, että kaulan pitäisi jatkua selkärangan jälkeen. Tämän kanssa painiskelin viikkoja, kunnes vasta vähän aikaa sitten oivallus iski ja onnistuin korjaamaan asennon oikeanlaiseksi. Itsekin sanon usein, että pahinta on kun ihminen ei ymmärrä, mitä se itse ei ymmärrä.

Tanssii tähtien kanssa on iso koneisto. Miten olet solahtanut mukaan tähän?

Odotin etukäteen, että joutuisin alussa selittelemään perusasioita, kuten miten tulkkia käytetään. Positiivinen yllätys oli, että kun hommat lähtivät pyörimään, koin olevani täysin samalla viivalla kuin muut kilpailijat. TTK oli tehnyt etukäteistyönsä todella hyvin: selvittänyt parhaat tavat toimia tulkin kanssa ja mitä on huomioitava viittomakielisen näkökulmasta.

Viittomakielisiä katsojia on tällä kaudella enemmän kuin normaalisti, joten lähetykset tulkataan TTK-sovelluksen kautta.
Harjoittelen noin 5 tuntia opettajan kanssa. Tähän sisältyy vaatteiden sovitus, haastattelut ja tulkkaukset. Tulkkausprosessi ottaa oman siivunsa harjoitteluajasta. Iltaisin harjoittelen vielä 1-2 tuntia, jolloin vedän läpikäynnin askeleiden ja koreografian kanssa. En kuule musiikkia, joten minun on saatava käsitys rytmistä, temposta ja koreografiasta kunnolla liikemuistiini.

Miten olet luovinut mediahuomion kanssa?

Median puolella on ollut iso vyöry. Olen haastatteluissa ollut tarkkana, ettei kuurouttani esitetä haasteena tai kaikkia kuuroja yleistetä. Haluan, että minut nähdään kilpailussa omana itsenäni.

Sosiaalisessa mediassa on tullut tosi paljon positiivista palautetta, mikä antaa lisää energiaa, mutta myös paineita onnistua. Toisaalta tässä on selvitty kilpailussa jo yli puolenvälin: kaikki tämän jälkeen on pelkkää plussaa.

Signmark pääsi tanssikisan semifinaaliin ja sijoittui lopulta hienosti neljänneksi.

Artikkeli on julkaistu Kuurojen lehdessä 4/2022.

Teksti Anne Sjöroos
Kuva MTV / Katja Tamminen